Marjolein van Rosmalen

Marjolein van Rosmalen

Marjolein van Rosmalen komt uit een ondernemersfamilie.
Hierdoor wist ze altijd al dat ze zelf ook wilde ondernemen. Desondanks verliep haar carrière eerst 15 jaar in de zakenreis- en evenementenbranche. Ze werkte voor internationale bedrijven zoals ATP en Carlson Wagonlit Travel. Dat deed ze met klanten in allerlei branches binnen het MKB, overheid en multinationals. Hier specialiseerde ze zich in het project- en interim management. Vanuit haar functie heeft ze de hele wereld gezien, de mooiste reisjes gemaakt en ontzettend veel bedrijven mogen bezoeken. Het leven overkwam haar, zoals ze dat zelf mooi uitlegt, het was een hoge snelheidstrein.

Ze had altijd ideeën, maar geen tijd om ze uit te werken.
Uiteindelijk besloot ze dat ze dat anders wilde gaan doen. Ze wist wat ze niet wilde, maar niet wat ze wel wilde.
Ondertussen groeide haar geloof in persoonlijke aandacht, meedenken met klanten en samen uitwerken van een plan om (strategische) doelen te bereiken.
Dat geloof in combinatie met haar kwaliteiten, zoals het aansturen van teams, aanbrengen van structuur, oog voor detail en het overzicht bewaren kwamen vervolgens samen onder de naam VKOZ.
Vrouwelijke Kijk Op Zaken.

 

VKOZ

In 2010 startte ze dan ook haar eigen onderneming in de evenementenbranche.
VKOZ stond in die tijd voor Vrouwelijke Kijk Op Zaken.

Ze richtte zich op het MKB en hielp MKB ondernemers op het gebied van management en organisatie.
In 2012 werd ze vanuit haar netwerk gevraagd om te helpen bij de organisatie van de Rotterdam Marathon.
Dat was haar eerste grote evenement.
Voor het eerst zag ze de productie kant van een publieksevenement.

Na de marathon volgden de Bruggenloop, de Ladiesrun Rotterdam en de CHIO Rotterdam. Allemaal grote evenementen waarmee ze zichzelf met VKOZ enorm in de kijker kon spelen. Ze leerde veel over het produceren van publieksevenementen, zoals het opbouwen van locaties, logistiek, veiligheid, vergunningen, live verslag etc. Met name de CHIO was één grote leerschool.

Ze raakte als ondernemer ook betrokken bij Rotterdam viert de stad, waar haar uitdaging was om heel Rotterdam mee te trekken.
Met een team van freelancers konden ze de enorme trap voor Rotterdam Centraal realiseren, een echte publiekstrekker. Door deze grote projecten kreeg ze steeds meer aandacht vanuit het bedrijfsleven.

Langzaam ontstond de behoefte aan een eigen kantoor en ze vond een ruimte in het oude Robeco gebouw naast metrostation Beurs. Daar waar het allemaal gebeurt.
Haar focus ligt op Rotterdam met een combinatie van zakelijk, sportief en cultureel aanbod.

Ondernemen

Met de start van VKOZ belandde Marjolein van Rosmalen eigenlijk al vrij snel weer in een hogesnelheidstrein. De opdrachten stapelden zich op. Wederom had ze geen tijd om over haar onderneming na te denken en deze te ontwikkelen.
Puur de opdrachten uitvoeren, dat was wat ze deed. Het voelde als freelancen in plaats van ondernemen.
Dat was niet waarom ze deze stap gezet had en ze ging goed bekijken hoe ze het anders aan kon pakken.
Ze verzamelde een hoop freelancers om zich heen, waar ze zaken aan kan uitbesteden.

Marjolein zelf kan nu bezig zijn met ondernemen en netwerken, dat wat ze zo ontzettend leuk vindt om te doen.
Het mooiste van haar werk vindt ze het brainstormen met de klanten. Op deze manier kan ze samen met de klant uitvinden waar de uitdaging ligt het anders dan anderen te doen.
De V in haar bedrijfsnaam staat nu veel meer voor Verrassend of Verfrissend. In eerste instantie wilde ze de naam zelfs veranderen, omdat ze zowel met mannen als met vrouwen onderneemt.
VKOZ was echter al een begrip in Rotterdam en dus veranderde ze de visie erachter.

Ondernemen is veel investeren aldus Marjolein. Ze heeft geen zichtbaar product en moet in plaats daarvan ideeën of kennis weggeven. Ze gelooft enorm in geven en de gunfactor.
Daarom werkt ze graag samen met plaatselijke ondernemers die ze een klus oprecht gunt.
Sparren met andere ondernemers vindt ze heel belangrijk en het geeft haar energie. Ze is dan ook blij met haar werkplek waar vele andere ondernemers aanschuiven.
Als je elkaar als ondernemer kunt versterken, kun je samen veel bereiken.
Als je als ondernemer jezelf bent, trek je klanten en andere ondernemers aan die bij jou als persoon passen.
Jezelf openstellen is daarom heel belangrijk. Vroeger was je je functie, maar nu kijkt men meer naar de persoon en trekt op basis daarvan een conclusie.

Zichtbaarheid

Online zichtbaar is Marjolein van Rosmalen nu vooral met haar website, ze staat hoog in Google.
Je website is de basis voor je verhaal en hét middel om je expertise te laten zien.
Daarom besteedt ze er veel aandacht aan en plaatst ze veel nieuwe content.
Ook op LinkedIn werkt ze aan haar zichtbaarheid door kennis te delen met anderen.
Met haar bedrijf  wil ze een bekende partij binnen Rotterdam zijn. Daarom laat ze haar kennis en kunde op veel social media kanalen zien.
Klanten komen vaak tijd, kennis en creativiteit te kort bij het organiseren van evenementen.
Marjolein laat overal waar mogelijk zien dat ze daarmee kan helpen.

Toekomst

In de toekomst is Marjolein van Rosmalen met VKOZ hét Rotterdamse evenementenbureau waar je terecht kunt voor een combinatie van zakelijke, sportieve en culturele evenementen.
Ze richt zich op groei en wil fulltime kunnen blijven ondernemen. Daarnaast wil ze een leerplek zijn voor studenten. Dat zorgt er ook voor dat ze zelf blijft vernieuwen. In deze branche moet je bij blijven. De huidige technologie gaat zo snel en zit niet in haar eigen DNA.
Studenten kunnen je daarbij enorm versterken.

Tips voor ondernemers

Geef links en ontvang rechts, door te geven blijf je ontvangen.
Blijf authentiek en doe dat wat je leuk vindt en goed kunt. Besteedt de rest uit.
Scheidt je financiën in privé en zakelijk.

 

 

Dit portret is mede mogelijk gemaakt door Buro Freecon en  Typisch Winnifred

Lees ook andere interessante portretten, zoals bijvoorbeeld van Victor Toxopeus,  Jermaine Moerli en Anne Willeboordse.

Van elke ondernemer kan je iets leren. Daarom portretteert Buro Freecon veel lokale ondernemers en schrijven wij hun verhaal voor jou. Misschien ken je ze wel en vertellen ze zaken die ook goed voor jouw bedrijf zijn. Doe er je voordeel mee! En wil je ook een gratis portret, stuur even een mailtje dan nemen we contact met je op.

Klik hier voor alle portretten.