Liselotte Fleur

Liselotte Fleur

Fotografie, dat wist Liselotte Fleur al van jongs af aan.
Dat was wat ze leuk vond en waarvan ze steeds vaker te horen kreeg dat ze dat heel goed kon.
Creatief spelen met belichting is waar ze de uitdaging in vindt. Enkel fotograferen op momenten dat de lichtval goed is, zou betekenen dat ze maar een uur per dag kan fotograferen en dat past niet bij haar. Dus zorgt ze er voor dat ze met elk type licht iets moois kan maken, door juist te spelen met de schaduw en het harde licht, of door juist de zachte schaduw op te zoeken.


Na de HAVO was het haar vader die voorstelde dat ze fotografie ging studeren. Een studie waarvan Liselotte nog helemaal niet wist dat die bestond.
Op de Willem de Kooning academie leerde ze dat wat ze nodig had om fotograaf te worden.

Liselotte wist haar eigen stijl al heel vroeg heel goed.
Modellen fotograferen in de natuur of op bijzondere locaties.
Want een goed model op een mooie locatie is voor Liselotte het summum om een goede foto te schieten.
Voor de academie was dat onderwerp te commercieel, maar Liselotte wist dat ze dat na de academie zou gaan doen.
Ze studeerde een semester in Milaan waar ze ontzettend veel leerde, met name voor haar zelfontwikkeling en ging toen zelf aan de slag.

Liselotte Fleur Photograpy

The Fashion Camera ontstond toen ze in 2014 haar website maakte.
Hierop schreef ze blogs waarin ze tips deelde over hoe zij het fotograferen aanpakt, welke materialen ze gebruikt, enzovoorts.
Doordat ze meteen in het Engels begon te schrijven, kreeg ze al snel buitenlandse aandacht van mensen die enthousiast werden van haar blogs. Cambridge kocht zelfs een artikel van haar.

Een tassenmerk werd één van haar eerste opdrachten. Door haar ‘vrije werk’, het maken van foto’s in je eigen stijl voor je portfolio, viel ze op.
Inmiddels fotografeert ze voor meerdere merken, waaronder Nelson.
Het merk ontdekte haar via haar werk op Instagram. Door deze opdrachten en het werken in teams op de set, wordt haar naam verspreid en kan ze inmiddels leven van haar werk.
Zelfs tijdens haar vakanties pakt ze het moment, op mooie plekken huurt ze een model om prachtige shoots mee te maken voor haar portfolio.

Ondernemen

Ondernemen is vooral heel zichtbaar zijn en blijven. Liselotte Fleur is om die reden ontzettend actief op social media. Haar instagram account kent vele duizenden volgers en via die weg krijgt ze ook de meeste opdrachten.
Ze gelooft echter ook enorm in de kracht van de persoonlijke benadering. Daarom zoekt en onderhoudt ze veel contacten, want ook al is er nu geen werk voor je, dat kan een jaar later ineens anders zijn en dan kennen mensen je naam en je werk al vast.
Zo werkt ze ook met de teams op een shoot, stylistes onthouden haar als fotograaf en andersom. Kennis delen en contacten delen is een groot onderdeel van ondernemen, is de mening van Liselotte.

Fotografie is een moeilijk vak, omdat ieder zijn eigen stijl ontwikkelt en niet elke stijl past bij de opdracht van je klant op dat moment.
Liselotte heeft geleerd dat dat erbij hoort, dat een afwijzing niet wil zeggen dat je je werk niet goed doet. Bij fotografie draait alles om een mening. Wat voor de één mooi is, is dat voor de ander niet. Ze weet inmiddels heel goed wat haar stijl is en houdt daar de focus op. Dát is wat ze wil maken en daar zoekt ze naar opdrachten voor. Ze maakt geen uitstapjes naar andere stijlen, ook niet als dat financieel heel goed zou uitkomen. Haar focus staat vast.

Social media

Social media is voor Liselotte Fleur heel belangrijk. Er gaat veel tijd en energie in zitten, maar als je het goed neerzet, kan het je veel opleveren.
Daarom heeft ze haar seo altijd erg goed op orde en plaatst ze elke dag nieuwe foto’s op Instagram.
Ze blijft nadenken over wat ze plaatst en hoe en vergeet daarbij ook niet af en toe persoonlijke foto’s te delen. Zelf wil ze ook altijd graag weten wie er achter een account zit als persoon.
Ze kan zich niet voorstellen dat ze dat ooit uit handen zou geven, het is veel te leuk om te doen, ook al kost het tijd.

Naar aanleiding van haar blog en de reacties daarop, is ze inmiddels bezig met een boek over modefotografie voor de beginnende mode fotograaf.
Met daarin alles wat ze zelf gaandeweg heeft moeten leren, omdat het niet in de opleiding zat.
De voortgang van dit boek deelt ze ook weer op social media.

Toekomst

De droom van Liselotte Fleur is dat ze haar vrije werk als opdrachten mag uitvoeren voor een tijdschrift zoals bijvoorbeeld Vogue.
Of voor een merk als Mango of Chloe, dat zijn bedrijven die passen bij wie zij is en wat ze maakt.

Tips voor ondernemers

Blijf doorgaan op je eigen manier. Hou vol in dat wat bij je past, dan komt het vanzelf.
Focus echt op je niche en doe / deel geen opdrachten die niet bij je merk of stijl passen.

Dit portret is mede mogelijk gemaakt door Buro Freecon en  Typisch Winnifred
Lees ook andere interessante portretten, zoals bijvoorbeeld van Victor ToxopeusEva Rookmaker en Robin Westerveld.

Check ook onze te gekke website www.loonstrokie.nl en doe mee aan de win acties op https://www.instagram.com/loonstrokie/

 

 

 

 

 

Van elke ondernemer kan je iets leren. Daarom portretteert Buro Freecon veel lokale ondernemers en schrijven wij hun verhaal voor jou. Misschien ken je ze wel en vertellen ze zaken die ook goed voor jouw bedrijf zijn. Doe er je voordeel mee! En wil je ook een gratis portret, stuur even een mailtje dan nemen we contact met je op.

Klik hier voor alle portretten.