Karina Klaassen, Drezzunique

Karina Klaassen

Karina Klaassen was vanaf haar achtste al bezig met kleding naaien en ontwerpen.
Ze groeide op in een tijd waar je ging studeren als je hersens had. Met haar VWO werd ze geacht iets zinvols te gaan doen en daar viel de mode academie toen niet onder.

Ze heeft na haar studie lang bij Unilever gewerkt waar ze opklom tot leidinggevende functies.
Ondertussen deed ze ‘s-avonds de Rotterdams Snijschool.
Toen haar man voor vier jaar naar Engeland moest voor z’n werk, ging Karina met haar gezin mee. Ze zag haar kans en wilde daar naar de mode opleiding. De standaard in Engeland op mode gebied ligt immers veel hoger dan in Nederland en ze moest en zou op deze opleiding terecht komen.

Ze had precies vier jaar om de opleiding af te kunnen ronden. Omdat de opleiding al begonnen was, werd ze in eerst instantie niet toegelaten. Vastbesloten belde ze elke dag op tot ze haar portfolio, die ze nog niet had, mocht komen laten zien.
Karina tekende snel wat ontwerpen, men zag de potentie en ze werd alsnog aangenomen.

Na vier jaar studeerde ze cum laude af na haar stage bij Stella McCartney te hebben volbracht.
Terug in Nederland bleek ze te oud en te duur voor de modewereld en ze ging uiteindelijk terug naar Unilever.
Maar omdat ze steeds meer tijd bezig was met  managen en niet met haar vakgebied vond ze het  minder leuk worden. Daarna werkte ze als hoofd inkoop bij de Staatsloterij, maar besloot uiteindelijk toch haar passie te gaan volgen.

 

Haar bedrijf Drezzunique was geboren. Daarnaast werkt ze twee dagen als consultant inkoop, omdat ze dat nog steeds ontzettend leuk vind om te doen.

Drezzunique

De insteek van Karina met Drezzunique is dat standaard al te koop is. Karina ontwerpt daarom alles behalve standaard kleding. Haar kleding is stijlvol en opvallend, een afspiegeling van de persoon die Karina zelf is.
Karina zelf is dan ook haar eigen visitekaartje en ze draagt graag haar eigen collectie.
Omdat ze tegen de “wegwerp-maatschappij” is, ontwerpt ze duurzame kleding die niet helemaal de mode op de voet volgt, maar een meer tijdloze stijl heeft, zonder tuttig te worden.

Ze ontwerpt met name voor de zakelijke, ondernemende vrouw. Kleding maakt onderdeel uit van de non verbale communicatie. Gebleken is, dat vrouwen die meer aandacht besteden aan hun uiterlijk succesvoller zijn dan vrouwen die dit niet doen. Het doel van Karina is om vrouwen succesvoller te laten zijn. Haar kleding staat erom bekend dat het voor meerdere vrouwen geschikt is. Voor vrouwen met bijvoorbeeld bredere boven-armen, maar ook voor dames met een voller figuur. Het ontwerpen doet ze zelf, het uitzoeken van de stoffen en fournituren ook. De rest van het proces besteedt ze uit.

Karina vindt niets vervelender dan dat anderen in dezelfde kleding lopen als zij zelf. Haar collectie bestaat daarom uit limited editions, de items zijn genummerd en worden echt maar in beperkte oplage gemaakt.
De items zijn te koop via haar webshop, maar op aanvraag komt Karina ook aan huis.

 

Een belangrijke voorwaarde voor de collectie van Drezzunique is dat de kleding op verantwoorde wijze wordt geproduceerd. Karina haalt haar stoffen uit Spanje en Italië en wil tijdens die bezoeken ook zelf zien hoe de stoffen gemaakt worden. Ze wil er zeker van zijn dat niemand uitgebuit wordt voor het maken van haar kleding.
Daarnaast moet de kwaliteit perfect zijn. Voor minder gaat ze niet voor haar collectie.
Het atelier dat haar kleding maakt is dan ook eerst grondig getest door Karina. Haar huidige atelier heeft voorheen de collectie van LaDress gemaakt, ook een kwaliteitsmerk.

Ondernemen

Karina heeft veel ervaring in het management en leidinggevende functies, maar het zelfstandig ondernemen vindt Karina toch van een andere orde.
Ineens is het de bedoeling dat je óveral verstand van hebt, boekhouden, email marketing en dergelijke.
Haar ondernemerschap zorgt dan ook voor een zeer steile leercurve, aldus Karina.
Ze merkt dat ze continu aan het werk kan zijn als ze de tijd niet in de gaten houdt. Ondernemen geeft vrijheid, maar kost ook meer tijd. Vooral in een creatief vak, waar je aan alles wat je ziet inspiratie kan ontlenen en in je hoofd aldoor bezig bent met je collectie en dus je bedrijf.

Online is Karina actief en ook daar heeft ze zich goed in moeten verdiepen als ondernemer.

Haar collectie is te vinden op Drezzunique en verder is ze te volgen op Facebook , LinkedIn en Instagram.
Met name Instagram en Facebook zijn voor haar de online media waarmee ze haar collectie onder de aandacht kan brengen.

Netwerken

Karina Klaassen vindt het samenwerken met andere ondernemers ontzettend leuk, als zzp-er doe je ineens alles alleen en Karina werkt juist graag samen.
Ze is dan ook druk bezig een eigen event te organiseren in samenwerking met andere ondernemers.
Het showen en verkopen van haar kleding vindt ze ontzettend leuk tijdens zo’n event, maar ze biedt ondernemers graag ook extra inspiratie. Dat ze iets opgestoken hebben tijdens haar event waar ze wat aan hebben.

Zelf bezoekt ze ook graag events en netwerkbijeenkomsten.
Ooit ontmoette ze daar de eigenaresse van Topshelf waardoor haar kleding in Topshelf filialen kwam te hangen. Karina mocht vervolgens bij de opening van het filiaal in Alkmaar speechen op een ondernemersbijeenkomst waar ze Elske Doets, de zakenvrouw van 2017 ontmoette, die inmiddels haar kleding koopt.

Tijdens het MKB Ondernemerscongres won Karina bij toeval een prijs, ze mag een dag naar een Ondernemersacademy. Ook dat is iets waar ze erg enthousiast van wordt.

Toekomst

Karina Klaassen is langzaam om zich heen aan het kijken voor een ruimte om haar eigen showroom te openen.
Haar doel is meer kleding te verkopen en te produceren, zonder dat het dertien in een dozijn wordt.
Exclusiviteit, kwaliteit en duurzaamheid zullen altijd hoog in het vaandel staan bij Drezzunique.
Het feit dat de kleding zo exclusief is, heeft ook een prijs waardoor ze de productie niet zo makkelijk opschroeft.

Tip voor ondernemers

Blijf steeds bedenken waarom je met je onderneming begonnen bent en blijf het vertrouwen en de passie er in houden.

 

Dit portret is mede mogelijk gemaakt door Buro Freecon en  Typisch Winnifred

Lees ook andere interessante portretten, zoals bijvoorbeeld van Harrie Lamers,  Jermaine Moerli en Anne Willeboordse.

Van elke ondernemer kan je iets leren. Daarom portretteert Buro Freecon veel lokale ondernemers en schrijven wij hun verhaal voor jou. Misschien ken je ze wel en vertellen ze zaken die ook goed voor jouw bedrijf zijn. Doe er je voordeel mee! En wil je ook een gratis portret, stuur even een mailtje dan nemen we contact met je op.

Klik hier voor alle portretten.