Jorik Vos, Vinoos

Jorik Vos

Jorik Vos was altijd al de regelaar binnen een gezelschap, het ondernemende zat er al vroeg bij hem in.
Alleen had hij geen idee op welke manier hij daar iets mee wilde gaan doen.
Hij begon op het MBO aan een opleiding richting de groothandel, vervolgens deed hij Vastgoed aan het HBO en Marketing op de Universiteit. Ook hier zat nog geen duidelijke lijn in voor hem.

Tijdens zijn studie deed hij voor de grap een wijncursus samen met zijn zwager Sietze. Ze merkten dat ze hierdoor steeds vaker de vraag kregen hoe je dan een goede wijn herkent.
Van huis uit was Jorik opgegroeid met kennis over wijn, zijn vader zat in de wijn. Sietze had deze kennis nog niet.
Beiden vonden het echter heel leuk om mensen mee te trekken in hun enthousiasme over wijn en vooral om het stoffige imago van wijn te ontkrachten.
Wijn mag wel een moderner en sexyer imago krijgen, vonden de zwagers en na wat sessies brainstormen was Vinoos geboren.

Vinoos

Jorik en Sietze zien het drinken van wijn als een ontdekkingsreis. En van deze reis willen ze mensen graag mee laten genieten.
Daarom besloten ze met Vinoos wijn abonnementen te gaan leveren.
De klant ontvangt maandelijks een wijnbox met vier soorten wijn. Naast de beleving van de smaak, vinden beide heren het verhaal er achter mooi om te vertellen.
Bij een slijterij hoor je vaak ook het verhaal van de herkomst, maar bij thuiskomst ben je dat alweer vergeten.

Elke wijn van Vinoos heeft zijn eigen wijnkaart met een stukje achtergrond, de smaak en waar het het beste bij past. Het geeft ook meteen een leuk gespreksonderwerp aan tafel.
Vinoos geeft je de keuze tussen een box met rode wijn, een box met witte wijn of een gemixte box.
Zit er een favoriete wijn bij, dan bestel je deze gemakkelijk na via hun webshop.

Twee keer per jaar organiseren de mannen een grote wijnproeverij. Belangrijk vinden ze hierbij dat het een open sfeer en structuur heeft. Geen stoffige wijn proefavond met een vooropgesteld programma. De klant is vrij welke wijnen hij wil proeven en waar hij wat meer over wil weten. Wijn moet toegankelijker en trendy worden.
Vaak is deze avond een goede mengeling van jong en oud. De wijn staat centraal, maar gezelligheid staat ook hoog in het vaandel.

Ondernemen

Jorik Vos is tijdens zijn studie gestart met Vinoos. Op dat moment had hij nog niet zoveel te verliezen, dus een mooi moment om met zijn zwager de onderneming op te gaan bouwen.
In december 2015 begonnen ze met Vinoos, maar hadden nog vrijwel geen budget. Heel langzaam zijn ze gaan bouwen aan het bedrijf. In mei 2017 ontwikkelden ze hun huisstijl en een nieuwe box die perfect bij hun visie past.
Voor Jorik en Sietze voelde dat als het moment van de start van hun bedrijf.
Sindsdien hebben ze zo’n 70 lopende abonnementen en een gestage groei.

Beiden geloven dat er een markt voor hun product is. Het is een nieuwe manier van aanbieden. Het abonnementen concept is niet nieuw, maar voor wijn bestond het nog niet. Door de manier waarop ze vertellen over wijn en de kennis die ze delen in hun blog, raken er meer mensen geïnteresseerd in hun product. Hun manier van omgaan met wijn zorgt ervoor dat ze een breder publiek weten te enthousiasmeren voor wijn.

Jorik Vos en Sietze onderscheiden zich echt met hun concept en krijgen hier veel positieve feedback op.
Hun doelgroep loopt van eind 20 tot 55 jaar, mensen die hoog opgeleid zijn en gewend aan gemak en kwaliteit.

Begin 2018 gebruiken ze voor evaluatie en om een strategie voor het komende jaar te ontwikkelen.
Alles is leuk om te doen voor Vinoos vindt Jorik, maar het kost ook veel tijd.

Samen hebben de mannen al veel ideeën voor Vinoos. Jorik vindt wel dat verbeteren altijd nog kan, mensen moeten het product echter eerst zien en er vertrouwd mee raken.
Hun onderscheidende vermogen ligt op het gebied van hun blogs en het delen van kennis, op een no nonsense manier die veel mensen aanspreekt.

Netwerken

Tijdens de start van Vinoos zijn Jorik en Sietze begonnen met eerst hun eigen netwerk aan te spreken en daar deed de mond-tot-mond reclame al goed zijn werk.
Nu gaan ze zich verdiepen in welke zakelijke netwerken geschikt voor hen zijn.
Zo bezochten ze al verschillende chapters van Business Open en staat BNI voor 2018 op de planning.

Het was voor hen een eye opener om te zien dat de zakelijke wereld graag gebruik maakt van hun pakketten, bijvoorbeeld ook als relatiegeschenk of kerstpakket.
Ze hadden wel verwacht dat er interesse zou zijn op de zakelijke markt, maar werden toch verrast door het aantal enthousiaste reacties en positieve feedback die ze ontvingen.

Naast het netwerken maken ze gebruik van social media, met name Facebook en Instagram.
Jorik Vos is ook actief op LinkedIn, een ieder is vrij om via die weg met hem in contact te komen.
Sinds kort heeft Vinoos een stagiaire vormgeving die het stuk social media op zich kan gaan nemen, zodat ze online steeds meer zichtbaar zullen worden.

 

Toekomst

De missie van Jorik Vos is om over vijf jaar met Vinoos bekend te staan als de nieuwe manier van wijn drinken.
Het is dan normaal om een wijnabonnement te hebben. Er moet verandering komen in de wijn markt, het traditionele imago moet er vanaf.
Het gaat Vinoos om gemak en variëteit en het ontzorgt de klanten.

Tip voor ondernemers

Probeer niet alles zelf te doen. Sommige zaken kunnen andere mensen beter en sneller.
Kijk wat verstandig is om zelf te doen en wat je uit moet besteden.

 

 

Dit portret is mede mogelijk gemaakt door Buro Freecon en  Typisch Winnifred

Lees ook andere interessante portretten, zoals bijvoorbeeld van Harrie Lamers,  Jermaine Moerli en Anne Willeboordse.

Van elke ondernemer kan je iets leren. Daarom portretteert Buro Freecon veel lokale ondernemers en schrijven wij hun verhaal voor jou. Misschien ken je ze wel en vertellen ze zaken die ook goed voor jouw bedrijf zijn. Doe er je voordeel mee! En wil je ook een gratis portret, stuur even een mailtje dan nemen we contact met je op.

Klik hier voor alle portretten.