Jermaine Moerli, OckyzJermaine Moerli

Jermaine Moerli studeerde economie, werkte in de verzekeringen en begon vervolgens als ondernemer een eigen recruiters bedrijf.
Tijdens een vakantie in 2013 zag hij de onveiligheid voor kinderen in zwembaden. In het resort waar hij verbleef viel er elk half uur wel een kind op de gladde vloer in het zwemparadijs. Zijn eigen dochter was anderhalf en kon daar niet lopen zonder vast gehouden te worden.
Jermaine bedacht dat dat anders moest kunnen.

De ondernemer in hem stak de kop op. Hij begon na te denken over een product dat valpartijen in zwembaden zou kunnen voorkomen.
De waterschoen bestond al en die vond Jermaine suf, naast het feit dat die ook best zwaar zijn om mee te zwemmen en vaak maar 1 jaar mee gaan.

En zo kwam hij op de sweakers. Een zwemsok zonder tenen, zodat je wel je evenwicht kunt bewaren en grip hebt op waar je loopt. De sok is voorzien van een speciale anti slipzool en verkrijgbaar in vele, voor kinderen aantrekkelijke, felle kleurtjes. De sok geeft je het gevoel dat je op blote voeten loopt en dat was precies zijn bedoeling.

Ockyz

Jermaine Moerli richtte zijn nieuwe bedrijf Ockyz in 2014 op, om de sok te kunnen gaan produceren.
Hij ging op zoek naar een designer. Het begin was heel lastig. Hij moest mensen vinden die daadwerkelijk geloofden dat het product een hit zou worden. De deelnemers werd ook gevraagd om een investering, omdat er weinig budget was. Het lukte hem een team te vormen waarbij er iemand bij kwam voor de product ontwikkeling en iemand met productie ervaring in fabrieken. Ze konden vervolgens patent aanvragen wat een langdurig proces bleek. Tijdens het proces van patent aanvragen kun je ook niet starten wat een lange adem vergt.

Toen de productie eenmaal startte vond Jermaine iemand voor de sales en iemand voor de marketing, zodat ze het meteen goed in de markt zouden kunnen zetten.
Door middel van crowdfunding haalden ze in 2014 een aanzienlijk bedrag op binnen hun eigen achterban. Na twee weken zaten ze op 1 ton. Ze gingen de markt in Amerika op en via een kickstarter aldaar lukte het hen nog eens 300.000 euro op te halen.
In 2016 deden ze nogmaals een crowdfunding ronde en haalden ze 160.000 euro op. In april 2016 konden ze starten met de verkoop van de sweakers.

Sweakers promoten

In het eerste jaar verkocht Jermaine Moerli zo’n 20.000 sweakers.
De  verkoop loopt via hun eigen webshop, maar ook via Amazon en Bol.com.
Ockyz heeft ook contact met zwembaden, resorts, sportzaken en Center Parcs waar hun producten verkocht worden.
Veel media aandacht hebben ze ook al gekregen via het AD, NRC en RTL 4.
Dit jaar gaan ze starten met een crowdfunding in Engeland.

Ockyz wil de markt domineren met haar sweakers. Als je dat met eigen budget wil doen, gaat dat te langzaam.
Hun product is op dit moment uniek en Jermaine merkt dat ook senioren er om gaan vragen.
Vooral vanwege de antislip, het verkleint val gevaar in gladde ruimtes voor mensen die niet goed ter been zijn.
De focus ligt nu nog op de kinderen, maar voor de toekomst wil Ockyz zeker ook andere doelgroepen aanspreken.

Ze gaan ook in gesprek met zorgverzekeraars om te kijken of het product uiteindelijk vergoed zal kunnen worden, dan worden het medical sweakers.
Op de achtergrond zijn de techneuten van Ockyz aan het onderzoeken welke toepassingen er nog meer mogelijk zijn.
De promotie verloopt ook via social media zoals met name Facebook, waar ze 50.000 volgers hebben. Instagram wordt ook ingezet en LinkedIn gebruiken ze met name voor investeerders.

Ondernemen

Jermaine Moerli is ondernemer in hart en nieren. Hij houdt er van een onderneming vanaf het begin op te starten.
Met Ockyz was het in het begin afzien en nog steeds gaan alle opbrengsten in het product en het personeel zitten.
Om een product zo op de markt te zetten als Jermaine van plan is, moet je enorm veel investeerders binnen halen. Daar is hij ook nog steeds naar op zoek. Dat  kan al vanaf een klein bedrag. Mensen die hier interesse in hebben kunnen contact opnemen via de website van Ockyz.

Als ondernemer heeft Jermaine een duidelijke strategie voor ogen. Zijn strategie is aanvallen, maar ook verdedigen. Verdedigen doet hij door middel van bijvoorbeeld het patent op zijn product. Aanvallen doet hij door het product de markt op te krijgen. Zijn doel is dat zijn investeerders die vanaf het begin mee deden in 2020 een resultaat van 1000% gaan zien. Voor nieuwe investeerders verwacht hij op dat moment op 500% te zitten.

Het product ontwikkelen is een complex traject en vervolgens ga je het bedrijf opbouwen. Dat is het moeilijkste stuk.
Tegelijkertijd vind Jermaine dat ook het mooiste om te doen. Je krijgt te maken met de financiën, ICT, marketing, logistiek en nog veel meer aspecten van het ondernemen.

Zijn vorige bedrijf bouwde hij sneller op door middel van zijn eigen netwerk. Nu heeft hij te maken met het zoeken van investeerders en de grote investeringen die hij zelf moet doen. Dat is hele andere koek.
Jermaine heeft zo’n 15 stagiaires die marktonderzoek doen, een aantal komen vanuit het buitenland. Een aantal gaan ook naar het buitenland om in waterparken onderzoek te doen.

Strategisch partner van Ockyz is Innosportlab in Eindhoven waar olympische zwemkleding ook word getest.
Zwemschool PSV test de sweakers ook en is erg enthousiast, de zwemsok heeft een positief effect op de prestatie van de kinderen.

Toekomst

Jermaine Moerli wil met Ockyz de komende vijf jaar de wereldmarkt veroveren. Eerst Europa, vervolgens Amerika en uiteindelijk delen van Azië. Hoewel hij nu ook al in Hong Kong en Singapore verkoopt.
In zo’n 30 tot 40 landen wil hij zijn product dan op de markt hebben.
Het uiteindelijke doel is om Ockyz te verkopen. Daar is Jermaine ook duidelijk over naar zijn investeerders.
Op het moment van de verkoop bekijkt Jermaine wat hij zelf wil. Of hij betrokken wil blijven als CEO of niet.

Zelf wil hij dan graag andere ondernemers helpen hun bedrijf groot te maken als een soort coach.
Dat is waar zijn kracht ligt en wat hij het mooiste vindt om te doen. een bedrijf vanaf nul opbouwen.
Hij weet hoe het werkt en hoe zwaar het is en wil anderen daar graag bij begeleiden.

Tips

Als tip voor ondernemers geeft Jermaine aan dat het belangrijk is dat je je ervan bewust bent dat er tegenslagen gaan komen.
Ga dan niet te snel bij de pakken neer zitten. Met creativiteit en doorzettingsvermogen is er bijna altijd wel een oplossing te vinden. Lukt je dat zelf niet, neem dan iemand erbij die dat wel voor je kan doen of begin er überhaupt niet aan.

Deze tekst is mede mogelijk gemaakt door Buro Freecon en Typisch Winnifred 

Lees ook andere interessante portretten, zoals bijvoorbeeld van Lieuwert den Hoedt,  Anne Willeboordse en Annette Diender

Van elke ondernemer kan je iets leren. Daarom portretteert Buro Freecon veel lokale ondernemers en schrijven wij hun verhaal voor jou. Misschien ken je ze wel en vertellen ze zaken die ook goed voor jouw bedrijf zijn. Doe er je voordeel mee! En wil je ook een gratis portret, stuur even een mailtje dan nemen we contact met je op.

Klik hier voor alle portretten.