Henk van Os

Henk van Os begon met een studie rechten en merkte al tijdens zijn studietijd dat zijn gedachten vaak een andere kant op gingen dan die van zijn leeftijdsgenoten. Het filosoferen zat er al vroeg in.
Henk wordt gedreven door rechtvaardigheid en begint in 1995 als zelfstandig adviseur bedrijven te adviseren bij reorganisaties.
Zzp-er zijn was toen nog helemaal niet actueel, het werd gezien als de arbeid nieuwe stijl en dat trok hem enorm aan.

Vanuit zijn studentenwoning startte hij met ondernemen. Zijn doel was in korte tijd zoveel mogelijk leren.
Hij deed allerlei projecten bij kleine bedrijven en familiebedrijven.
Door de talloze gesprekken die hij voerde, leerde hij enorm veel over intermenselijke relaties. In korte tijd moest hij vertrouwd zien te raken met de mensen op de werkvloer.
Uiteindelijk heeft hij een eigen bureau opgebouwd met zes werknemers die reorganisatie-projecten begeleidden.
In 2016 kreeg hij een mooie aanbieding van een partij die al langere tijd interesse had en hij verkocht zijn bedrijf.
Hij besteedde zijn tijd verder aan het Hij-instroom project wat al langer liep, het werven van mannelijk personeel voor het onderwijs, waar een enorm tekort aan is.
Dit combineert hij nu met zijn eigen praktijk voor filosofie en gedrag.

Rondom denken

Rondom denken is een praktijk voor filosofie en gedrag.
Henk werkt met methodieken ontleend aan een rijke traditie van filosofie om zijn klanten te helpen en hij werkt met name vanuit vragen.
De toekomst van een ieder, zo ook van de maatschappij, kan verbeterd worden en dat begint met vragen.
Zijn vakgebied is het gebied van de twijfel. Je hebt geloven en weten en daartussen zit de twijfel.
Daar begeeft Henk zich met zijn praktijk.
‘Ambachtelijk twijfelen is een vak,’ aldus Henk :’Vertwijfeld zijn is iets totaal anders.’

Zijn klanten komen vaak met een vraag bij hem waarmee ze aan de slag gaan. Per sessie bekijken ze of er een vervolg komt.
Vanuit zijn ervaring weet Henk dat het meestal een vijftal sessies zijn, maar sommigen blijven trouw maandelijks een afspraak maken.
Alle vragen zijn mogelijk en soms ontdekken mensen dat er geen antwoord is op hun specifieke vraag.
De onderwerpen binnen de praktijk kunnen gaan over je werk, over je leven, veranderingen binnen organisaties, emoties, overtuigingen, enzovoorts. Geen onderwerp is onbespreekbaar.
Het begint met een kennismaking, zodat Henk kan toelichten hoe zijn methode in zijn werk gaat en de klant kan voelen of dat is wat hij zoekt.

Ondernemen

Henk van Os is altijd al ondernemer geweest zo lang als hij werkzaam is.
Het ondernemen wat hij 22 jaar deed is echter van een totaal andere orde dan het ondernemen wat hij nu doet.
Wat hij deed was business to business. Hij bouwde een relatienetwerk op en bood consultancy.
Tegenwoordig is het meer business to consumer en dat vereist een hele andere insteek.

Bij bedrijven geeft Henk af en toe workshops en daar haalt hij weer klandizie uit. Een andere manier van netwerken dan voorheen.
Hij voelt zich nog steeds ondernemer, maar zet het nu anders in.
Omdat hij lid is van een gilde, moet hij ook aan bepaalde eisen en reglementen voldoen met zijn praktijk.
Het gilde telt 60 leden waarvan er maar weinig volledig van hun praktijk kunnen leven.
Met het gilde ontwikkelen ze nu een eigen magazine om hun werkwijze onder de aandacht te brengen en te laten zien dat het beroep in ontwikkeling is en wat de mogelijkheden zijn.

Social media en netwerken

Netwerken gebeurt overal, de klanten van Henk ontmoet hij op de meest vreemde plaatsen.
Hij vertelt dan wat hij doet, maar stuurt nooit gericht op een afspraak aan. Soms duurt het een maand voordat iemand alsnog contact met hem opneemt om bij hem in de praktijk te komen.
Het netwerken zoals hij dat in zijn vorige carrière deed, is nu niet meer aan de orde. Binnen zijn vakgebied vind je je klanten niet op netwerk-borrels.
Wel verdiept hij zich in de visie op de ontwikkeling van de Krimpenerwaard. Hij richt zich meer op de politieke en publieke omgeving waar hij zijn verhaal doet. Op die manier blijft hij zichtbaar bezig met netwerken.

Op social media is hij vooral actief op Facebook waarop hij eens per week een vraag post.
Heel bewust heeft hij gekozen dit op zijn eigen pagina te doen en niet op een bedrijfspagina.
Mensen zullen niet snel zoeken op een praktijk voor filosofie, omdat dat een vrij nieuw en soms ongebruikelijk onderwerp is voor mensen.
LinkedIn gebruikte Henk vooral vanuit zijn oude netwerk, hij vindt het een zakelijk medium. Dan is relevantie van je onderwerp heel belangrijk.

Toekomst

Henk van Os ziet de toekomst positief tegemoet. Hij wil er toe komen dat zijn praktijk volledig draait.
Nu is het nog 50% project en 50% praktijk, maar het liefst wil hij zich 100% op de praktijk kunnen storten.
Er zijn positieve ontwikkelingen gaande binnen zijn vakgebied.
Filosofie is in opkomst, met name het kritisch denken en de organisatie filosofie.
Henk gaat er vanuit dat dit zijn praktijk ten goede zal komen.

Tip voor ondernemers

Blijf naast het zakelijk ondernemen ook privé aandachtig voor de mensen die je lief hebt.

Dit portret is mede mogelijk gemaakt door Buro Freecon en  Typisch Winnifred

Lees ook andere interessante portretten, zoals bijvoorbeeld van Victor ToxopeusEva Rookmaker en Robin Westerveld.

Check ook onze te gekke website www.loonstrokie.nl en doe mee aan de win acties op https://www.instagram.com/loonstrokie/

Van elke ondernemer kan je iets leren. Daarom portretteert Buro Freecon veel lokale ondernemers en schrijven wij hun verhaal voor jou. Misschien ken je ze wel en vertellen ze zaken die ook goed voor jouw bedrijf zijn. Doe er je voordeel mee! En wil je ook een gratis portret, stuur even een mailtje dan nemen we contact met je op.

Klik hier voor alle portretten.