Eric van der Velden is een enthousiaste, charismatische ondernemer die van veel markten thuis is, maar wiens hart bij film ligt.
Als 11-jarig jochie stond hij op zaterdag in de bloemenkeet van een kennis bloemen te verkopen. Van jongs af aan had Eric al een duidelijke visie over verkopen. Eric is iemand die het gesprek aan gaat, die een klant echt helpt in plaats van iets verkoopt. Hij neemt de klant mee in zijn verhaal, maakt er een beleving van en geeft de klant dan een keuze.
Na een vakantie in Frankrijk bij familie wist Eric precies wat hij wilde. De hele vakantie had hij de camera van zijn oom mogen gebruiken en de gebruikelijke vakantiefilms gemaakt. Echter, de films van Eric waren anders dan de gebruikelijke vakantiefilms. Dat zag Eric zelf, maar dat zagen de mensen om hem heen ook meteen.
Eric komt uit een arbeidersgezin, er was niet meteen mogelijkheid om een camera te kopen of een dure opleiding te doen. Voor Eric werd het de detailhandelsschool.
Ook hier drukte Eric zijn eigen stempel op. De school had een lijst met stage adressen, maar Eric had zijn zinnen gezet op de elektronica. Om meerdere opties te hebben begon hij met sollicitatiebrieven uit te delen op de Oosterhof te Rotterdam, het huidige Alexandrium. Elke winkel kreeg een brief met daarin het nummer van school.
Eric werd na een week bij de directeur geroepen. De goede man werd plat gebeld door alle winkeliers die wel een stagiaire wilde hebben en zodoende kwam de directeur van de school niet aan zijn eigen werk toe. Het initiatief van Eric werd zeer gewaardeerd en hij kreeg eerste keus. Het werd een elektronica winkel.
Na een carrière in de elektronica en vervolgens als adviseur in de financiële wereld met daarbij veel banenwisseling door de crisis, besloot Eric de stap als zelfstandig ondernemer te wagen. Hoewel het privé niet heel goed uit kwam wist hij dat dit was wat hij altijd al wilde.
De Film Makelaar was geboren!
Eric van der Velden bedient zich met De Film Makelaar van een menukaart waarop klanten direct kunnen zien wat een product kost. Eric wil van de klant weten wat ze willen en hij kijkt wat en wie hij daarvoor nodig heeft. De klant kan dit terugzien op de menukaart met de verschillende onderdelen. Daarmee onderscheidt Eric zich van zijn concullega’s. Zij denken dat hij hiermee de markt kapot maakt. Eric vindt dat hij op deze manier transparant zaken kan doen.
Eric bezoekt ondernemers en kijkt wat de klant als ondernemer nodig heeft om te kunnen groeien. Hoe helpt film je business verder.
Eric gelooft in de kracht van film. Een film blijft hangen, folders niet. Zelfs een filmfragment zonder geluid bleek bij mediamarkt motiverend en omzetverhogend. Op het filmpje gaat Eric in gesprek met een verkoper. Na het herhaaldelijk draaien van dit filmpje in de winkel, bleken de verkopers meer in gesprek te gaan met hun klant.
Eric gaat niet uit van wat de film kost, maar wat de investering in de film de klant uiteindelijk oplevert.
Dat is een andere manier van naar de materie kijken en daar hebben zijn klanten baat bij. Zijn verkoopervaring uit het verleden kan Eric hier heel goed bij inzetten.
De overtuiging van Eric van der Velden is dat een klant aan je binden andere koek is dan een product verkopen.
Mede daarom bedient Eric zich van story telling. Hij heeft een ervaring en neemt de klant daar in mee. Vervolgens geeft hij een keus B die goedkoper is, maar minder de beleving geeft dan die hij zojuist over heeft gebracht. Dan laat hij de klant pas kiezen met als effect dat de klant de ervaring heeft goed geholpen te zijn. En die klant word dan jouw ambassadeur, de mond-tot-mondreclame waar veel ondernemers het van moeten hebben.
Als ondernemer adverteert Eric en zorgt hij voor een goede website, maar dat levert niet direct nieuwe klanten op. Wel is het belangrijk dat je daarmee goed voor de dag komt. Ook netwerken is daarom een belangrijk onderdeel van het ondernemen.
Waar Eric ook gaat filmen, hij zorgt altijd dat het er professioneel uitziet. In principe kan hij een film maken met zijn Iphone. Maar juist als hij het doet met een grote camera en wat andere attributen, dan blijven mensen staan kijken. Ze maken foto’s die ze eventueel verspreiden via social media. Eric houdt ervan nieuws te maken, te zorgen dat het aandacht krijgt wat hij aan het doen is. Dat is belangrijk voor een ondernemer.
Eric van der Velden ziet zich in de toekomst met De Film Makelaar wel in een groot pand vestigen.
Daar kan hij de beleving bieden die hij de klant graag wil laten ervaren.
Een soort showroom met alle soorten films die hij te bieden heeft. Variërend van uitvaartfilms tot bedrijfsfilms.
Klanten moeten meteen aan hem denken als ze een film nodig hebben. Hij wil graag een begrip in de regio worden.
Hoe meer mensen je helpt, hoe meer mensen het jou gunnen. Eric heeft een helpende instelling. Hij verkoopt niet, maar denkt mee met de klant, hoe kan ik jouw bedrijf helpen.
Je prijs is niet belangrijk, het gevoel dat je de klant geeft wel. Dat maakt meer indruk.
Daarnaast vind Eric van der Velden dat je altijd de grens moet opzoeken, erover heen moet gaan en wees vooral niet bang om te falen.
Negeer de ‘neezeggers’ , werk je te barsten en vertrouw vooral heel erg op jezelf.
Dit portret is mede mogelijk gemaakt door Typisch Winnifred