De getogen Capellenaar Corné Kok is eigenaar van Kok Makelaars.
Na 10 jaar voor een makelaarskantoor gewerkt te hebben, wilde hij graag hetzelfde werk doen maar dan als zelfstandig ondernemer. Corné legt de lat graag hoog en verwacht dat van de mensen om hem heen net zo. Dat was voor hem reden genoeg om voor zichzelf te beginnen, dan heeft hij zelf invloed op de kwaliteit die geleverd wordt.
Midden in de crisis startte hij met zijn eigen makelaarskantoor. Mensen verklaarden hem voor gek, maar Corné zag het wel zitten. Hij heeft immers een groot netwerk binnen Capelle aan den IJssel. Voor hem was op dat moment belangrijk dat hij ‘minimaal zijn boterham kon verdienen’, veel meer verwachtte hij nog niet.
Kok Makelaars bevindt zich vlakbij metrostation de Terp en is begin 2013 gestart. De tijd dat andere makelaars omvielen, of zich met moeite staande konden houden. Hij vond dat hij alleen met een persoonlijke benadering klanten aan zich zou kunnen binden tijdens een crisisperiode.
Corné Kok vertrouwde ook op zijn netwerk dat zeer uitgebreid is. Het eerste jaar was zwaar, maar vanwege de gunfactor die veel mensen voelden, kreeg hij regelmatig klanten binnen.
Doordat Corné is opgegroeid in Capelle aan den IJssel, kent hij bijna elke stoeptegel. Welke bus er rijdt of waar de dichtstbijzijnde speeltuin is. Juist die informatie wil de klant horen als hij een huis komt bezichtigen.
Waar hij in 2013 met een lege etalage begon, verkoopt hij nu zo’n 125 huizen per jaar.
Kok Makelaars is lokaal bekend, ze weten wie waar woont en waarom ze daar willen wonen.
Netwerken doe je zes dagen per week vindt Corné. Dat doe je continue tijdens gesprekken met anderen, dus ook op het schoolplein als je je kinderen wegbrengt.
Zijn potentiële klanten bevinden zich daar en niet op netwerkbijeenkomsten.
Hebben klanten een vraag naar een woning in een bepaalde wijk, dan springt Corné daar op in door mensen in die wijk te vragen of ze interesse hebben hun huis te verkopen. Soms is dat net de trigger voor iemand om het huis inderdaad te koop te zetten. Omdat het idee toch al sluimerde.
Kok makelaars krijgt veel klandizie uit mond-op mondreclame van tevreden klanten. Af en toe verstuurt het bedrijf een mailing om mensen op het bedrijf te attenderen.
Als ondernemer moet je blijven vernieuwend, maar Corné vindt de kwaliteit er achter nog belangrijker.
Je kunt een mooie, vernieuwende website hebben, maar als je vervolgens iemand spreekt die niet weet waar hij het over heeft, haak je als klant snel af. De kwaliteit die je levert moet absoluut top zijn is de mening van Corné Kok.
Wat hij als ondernemer verder nog belangrijk vindt is het luisteren naar de klant. Wat wil de klant van jou, maar misschien is het nog belangrijker te weten wat de klant juist niet wil. Corné is een proactieve ondernemer, krijgt hij een vraag, gaat hij proberen aanbod te krijgen om aan de vraag te kunnen voldoen.
Als tip aan andere ondernemers wil hij vooral meegeven met beide benen op de grond te blijven staan. Na een crisis komt er een opleving, maar er komt altijd weer een crisis. Blijf realistisch en laat je niet te veel leiden door de omgeving die misschien anders over zaken denkt. Volg je eigen koers.
De woningmarkt is op dit moment booming.
Voor Corné is dat geen reden anders te handelen dan voorheen. Hij ziet genoeg ellende om zelf met beide benen op de grond te blijven staan.
Zijn doel voor de toekomst is dé Capelse makelaar te blijven. Niet de grootste, maar wel lokaal de bekendste.
De persoonlijke benadering wil hij vast kunnen houden en dat kan op de manier zoals hij nu het bedrijf runt. Met een collega en van elkaar precies wetend waar ze mee bezig zijn. Zodat ze het op elk moment over kunnen pakken van elkaar als dat nodig is.
Dit portret is mede mogelijk gemaakt door https://typischwinnifred.nl/