Aranka van der Voorden

Aranka van der Voorden

Aranka van der Voorden begon haar carrière als social media marketeer bij van den Assem schoenen.
Menigeen herinnert zich misschien nog de Uggs outlet in het oude Postkantoor aan de Coolsingel.
Rijendik stond het buiten.
Het was het werk van Aranka, wiens opdracht was om alle Uggs te verkopen.
Via het toenmalige Hyves richtte ze zich tot een online Uggslovers community en de lange rijen waren een feit.
Dat was de eerste keer dat ze de kracht van een community inzette en waar ze meteen de waarde van inzag.

Sindsdien heeft ze vaker dat ze precies op het juiste moment de zaken aanpakt waardoor het een succes wordt.

Na deze eerste baan werd ze social media manager bij een ander bedrijf.
Twitter en andere socials waren in opkomst, maar men begreep het nog niet echt.
Aranka werd binnen het bedrijf dan ook geringschattend het ‘Twittermeisje’ genoemd.
Het werk vond ze saai en ze stapte over naar Fashionista, een soort Pinterest, maar dan voor mode.

Dit was de eerste kennismaking met affiliatiemarketing voor Nederland. Ze werkten voor G Star Raw en hadden grote klanten in New York. De community waar ze voor werkte groeide enorm en heel snel van 3.000 naar drie miljoen.
Aranka leerde er ontzettend veel over marketing en community’s.
Diep in haar hart wist ze al dat ze voor zichzelf wilde beginnen, maar ze begon toch nog aan een marketing baan in loondienst.

Ondertussen begon ze Jogha, haar eigen sportkledingmerk.
Aranka hield niet van sporten, maar ze merkte dat leuke sportkleding, die er toen nog niet veel was, haar motiveerde.
Dat was de reden om Jogha op te starten.

Om dit te promoten begon ze tegelijkertijd haar eigen community FitGirlCode.
Ze deed een rondje langs ondernemers met haar verhaal en had al snel voldoende investeerders om daadwerkelijk te gaan produceren zonder dat ze haar businessplan al helemaal rond had.
Online verkopen in een community was haar ding en dat lukte ook nu weer. 

Toen ze zwanger werd nam ze even een pauze van alles en uiteindelijk stopte ze met de kledinglijn. Inmiddels is ook FitGirlCode verkocht en is Aranka weer zzp-er.
 

Aranka Consultancy



Aranka van der Voorden heeft een passie voor verkopen binnen een community. Nu helpt ze op die manier jonge ondernemers, start ups en zzp-ers bij hun ondernemingsstrategie onder de vlag van Aranka Consultancy.
Ze is van directeur van haar eigen onderneming terug naar zzp-er gegaan en de vrijheid hiervan bevalt haar prima.

De verantwoordelijkheid die ze heeft geldt nu alleen haar zelf en gedeeltelijk het team van freelancers wat ze om zich heen heeft verzameld. Ze is een ster in online verkopen en deelt veel waarde.
Gedeeltelijk geeft ze dit gratis weg. Aranka gelooft in geven om pas later ergens geld voor te vragen.

In de onechte online wereld is het heel belangrijk je eigen echtheid te laten zien.
Aranka doet dit door haar volgers mee te nemen in haar processen, ze te laten zien dat ze er bij betrokken worden. De keuzes die zij maakt binnen haar onderneming, legt ze vaak eerst voor aan haar volgers om vervolgens het eindresultaat met hen te delen.

Bij haar online strategie is het van belang waarde op te bouwen en de klant langzaam mee te nemen. Gratis lessen kun je downloaden om vervolgens een keer een betaalde cursus te volgen, zodat je ziet welke waarde ze je dan nog meer mee geeft.
Aranka heeft een heel scala aan  e-learning modules, trainingen, masterclasses en uiteindelijk coachingstrajecten voor ondernemers. Alle zelf geleerde lessen neemt ze daarin mee, maar ook de vragen die haar klanten haar stellen. Ze wil steeds meer kennis opdoen om anderen te helpen en ondertussen een passief inkomen voor zichzelf te creëren.

Wat ze ziet is dat veel ondernemers vastlopen op hun eigen, zelf gecreëerde berg. Doordat Aranka dat herkent van zichzelf, omdat ze met twee bedrijven tegelijk begon als starter, weet ze nu hoe ze kan adviseren.
Haar eigen eerdere verkeerde inschattingen zorgen voor de expertstatus van nu.
Ze deelt graag inhoud en geeft mensen mee vooral dat te doen waar je goed in bent en de rest uit te besteden.
Zo faciliteer je ook weer werkgelegenheid voor freelancers.
Haar eigen team van freelancers (die ooit onder haar werkten binnen haar eigen onderneming) helpt ze ook op deze manier hun bedrijven te laten groeien.

Het voelt voor haar nog steeds alsof ze een bedrijf met personeel runt, maar dan één met veel meer vrijheid en slimmer ondernemen. Aranka is ervan overtuigd dat zzp-er zijn juist voor vrouwen heel geschikt is, met een gezin en alle zorg daar omheen. Je hebt de vrijheid je opdrachten te plannen op momenten dat het kan en kunt de rest van de tijd besteden aan je gezin.

 

Ondernemen

Aranka van der Voorden krijgt haar klanten via via en veel vanuit haar eigen netwerk. Haar aantal volgers is enorm zowel op haar persoonlijke instagram account als op haar zakelijke account.
Ze deelde daar in eerste instantie alleen haar tips, dat veranderde naar het delen van links en uiteindelijk vele koffiedates met geïnteresseerden. Van daaruit besloot ze de vele, vaak dezelfde, vragen die ze kreeg te verzamelen in een e-book welke ze inmiddels via haar website verkoopt.

Eenmaal binnen willen klanten graag meer en maken ze een afspraak.
Aranka kan je helpen bij het goed benutten van LinkedIn en Instagram als ondernemer. Je kunt immers niet meer zonder. Geen ondernemer is hetzelfde en dat maakt het werk zo leuk, vindt Aranka.
Ze kijkt wel eerst naar de begroting en of het voor de klant haalbaar is haar terug te betalen. Als dat niet lukt, kijkt ze wat ze de klant wél kan bieden. Soms is dat eerst haar e-book kopen, leren en dan terugkomen.

Aranka is volgens eigen zeggen ‘een dure schop onder de kont’, maar wel één die je wat oplevert. Haar zichtbaarheid is online en daardoor is acquisitie niet nodig. Vanwege haar grote community is ze als vanzelfsprekend ook influencer geworden.
Bekende merken sturen haar kleding waar ze fotoshoots voor doet. Dit is een welkome afwisseling binnen haar werkzaamheden en een leuk extra zakcentje.
Vooral aan het eind van het jaar heeft ze het met deze opdrachten heel druk.

Af en toe geeft ze masterclasses en lezingen. In april 2020 staat ze bijvoorbeeld op het Selfmade Summit voor Girlbosses om te spreken. Haar aanpak voor lezingen is eerst de inhoudsopgave te delen, als die verkoopt zet ze de lezing in elkaar. Tot nu toe is ze altijd goed bezocht. Ze kijkt wie er komen en past haar lezing aan aan de doelgroep van de dag. Als ze even niet goed verkoopt herinnert ze zichzelf aan de lessen die zij anderen geeft. Ze vindt het heerlijk dat ze zelf ook nog steeds blijft leren en zeker als ze merkt dat haar tips inderdaad werken en zorgen voor een betere verkoop, ook voor zichzelf.  

Toekomst

Aranka van der Voorden denkt vaak groot in haar tomeloze enthousiasme. Dat is de reden dat ze nu in een verzamelgebouw werkt, waar ze slechts drie bureaus huurt. Zodra het groter zou zijn is ze geneigd mensen aan te nemen en iets nieuws op te starten.
Door alles wat ze doet en gedaan heeft, zou Aranka deze kennis in de toekomst graag verwerken in een heel groot platform voor businesscoaches.  Voor elk business onderdeel is er wel een coach. Het lijkt haar mooi die te verzamelen op een laagdrempelige manier maar wel met de juiste inhoud voor ondernemers. Maar wel op een manier dat ze nog steeds vrijheid voelt en niet gevangen wordt door het succes van zo’n platform. In de verre toekomst droomt ze over investeerder worden voor vrouwelijke ondernemers. Ze heeft echter nog een hoop te leren alvorens ze zover is, aldus Aranka.  

Tips voor ondernemers

Voor tips moet je bij Aranka van der Voorden zijn en volg vooral haar website. 
Kijk ook op haar Instagram accounts Pretty Ambitious en Aranka World.

De tip die ze hier wil delen is dat je de juiste keuzes moet maken om op lange termijn geld te blijven verdienen.
Kies niet voor de korte, makkelijke weg, maar denk op lange termijn.
Focus op je doelen en kijk goed wat je kunt automatiseren, systematiseren of eventueel uitbesteden.
Kijk wat jij het beste kunt binnen je bedrijf, dan is dat het meest waardevolle om te doen en besteed de rest uit.  



Dit portret is mede mogelijk gemaakt door Buro Freecon en  Typisch Winnifred

Lees ook andere interessante portretten, zoals bijvoorbeeld van Sammy RamekersEva Rookmaker en Robin Westerveld.

Check ook onze te gekke website www.loonstrokie.nl en doe mee aan de win acties op https://www.instagram.com/loonstrokie/  

Van elke ondernemer kan je iets leren. Daarom portretteert Buro Freecon veel lokale ondernemers en schrijven wij hun verhaal voor jou. Misschien ken je ze wel en vertellen ze zaken die ook goed voor jouw bedrijf zijn. Doe er je voordeel mee! En wil je ook een gratis portret, stuur even een mailtje dan nemen we contact met je op.

Klik hier voor alle portretten.