Irene den Ouden
Irene den Ouden werkte lange tijd als marktonderzoeker voor verschillende bedrijven.
Tien jaar in vaste dienst en later 6 jaar als interimmer. Binnen dat werk miste ze de ruimte voor creativiteit en eigen ideeën en ze keek uit naar ander soort werk. Bij een workshop raakte ze geïnspireerd door de mogelijkheden van social media. Irene heeft zich daar toen flink in verdiept en ze schreef een serie blogs over de toepassing van social media voor goede doelen organisaties, onder andere voor Frankwatching.
In 2010, tijdens een andere cursus kreeg ze voor het eerst het idee om een datingsite voor wandelaars op te zetten. Omdat Irene dacht dat zo’n wandeldatingsite voor een te beperkte doelgroep interessant zou zijn was, heeft ze in 2011 eerst OutdoorFriends opgezet, een community voor liefhebbers van outdoor activiteiten. Deze website was erg breed opgezet. Het was eigenlijk ‘alles voor iedereen’. Na 3 jaar besloot Irene alsnog haar eerste idee te volgen en in 2014 startte ze een nieuwe website, DeWandeldate, alléén voor singles die graag wandelen. Dit was een goede beslissing, want deze site begon al snel goed te lopen.
DeWandeldate
DeWandeldate is een datingsite voor wandelaars. Het idee achter dit initiatief is dat singles die graag wandelen het liefst een partner vinden met dezelfde passie. Zo kunnen ze samen veel gaan wandelen. Niet alleen de doelgroep, ook de manier van daten is anders bij DeWandeldate. De leden gaan als eerste date niet ongemakkelijk tegenover elkaar zitten, maar ze gaan samen wandelen! Wandeldaten dus.
De leden geven in hun profiel aan wat voor type wandelaar ze zijn. Zo zijn er bergwandelaars, vierdaagselopers, stadswandelaars, natuurliefhebbers en nog 8 andere typen. De leden kunnen elkaar niet alleen vinden via standaard kenmerken als leeftijd en provincie, maar ook via wandelvoorkeuren en andere buitensport activiteiten. Bij DeWandeldate kan je gratis lid worden om rond te kijken. Je hoeft pas te betalen op het moment dat je iemand ontdekt die je interessant genoeg vindt om contact mee te maken.
Zelf is Irene niet betrokken bij het matchen van de leden. Wel beoordeelt ze de nieuwe profielen. Wanneer iemand te weinig informatie in zijn of haar profiel zet, adviseert Irene hoe de teksten kunnen worden aangevuld.
Wekelijks krijgen de leden een ‘matchmail’ met daarin de nieuwe leden die bij het zoekprofiel passen. Door deze service hoeven de leden niet steeds alle nieuwelingen te bekijken.
Irene organiseert ook iedere maand één of twee groepswandelingen, in verschillende provincies en voor verschillende leeftijdsgroepen. Er kunnen steeds 10 mannen en 10 vrouwen mee. Die wandelingen zijn altijd erg gezellig. Voor Irene bieden ze gelijk een goede mogelijkheid tot persoonlijk contact met haar leden, waardoor ze hoort wat er leeft en waar behoefte aan is.
Marketing
Als marktonderzoeker is Irene den Ouden gewend erg naar de cijfers van haar bedrijf te kijken. Ze is er ook transparant over. Je kunt precies terug vinden hoeveel leden er zijn, hoeveel vrouwen en mannen, de leeftijden, etc. Ook vraagt Irene alle nieuwe leden hoe ze op haar website terecht gekomen zijn. Zo weet Irene dat de meeste leden de website vinden via Google (24%), via familie en vrienden (21%) en via Facebook (10 %).
Online marketing is voor het bedrijf van Irene heel belangrijk. Haar website zit goed in elkaar, met behulp van haar webbouwer. Iedere week schrijft ze nieuwe blogs, met tips over wandelroutes en wandeldaten. Ook de succesverhalen worden gedeeld. Met haar wekelijkse nieuwsbrief bereikt Irene nu ruim 4000 personen, zowel leden als andere geïnteresseerden. DeWandeldate is ook aanwezig op social media: Twitter, Facebook, LinkedIn en Google Plus. Vooral met Facebook trekt ze veel nieuwe mensen. Af en toe schrijven magazines over DeWandeldate. Zo verscheen vorig jaar een groot artikel van ASN Bank, inclusief een filmpje dat werd opgenomen in het Kralingse Bos in Rotterdam. En magazines van de bergsportvereniging NKBV en wandelblad Wandel.nl publiceerden een paar succesverhalen. Deze artikelen dragen ook bij aan de bekendheid van DeWandeldate.
Er is veel concurrentie in zowel de datingbranche als de wandelbranche. Dan is het belangrijk een hele goede niche te hebben en die heeft Irene met DeWandeldate zeker gevonden. Het concept is in drie woorden uit te leggen: ‘datingsite voor wandelaars’. Iedereen begrijpt direct waar het om draait en ook de naam ‘DeWandeldate’ is veelzeggend.
Toekomst
Irene den Ouden heeft het meeste plezier in het ontwikkelen van nieuwe ideeën. In de praktijk komt ze daar maar weinig aan toe. Op dit moment houdt ze zelf iedere dag de site draaiende. Irene zoekt naar een klein bureau om haar hierbij te helpen, vooral voor de promotie. Het belangrijkste aandachtspunt is de verhouding mannen en vrouwen op haar site. Ze zou graag een gelijk aantal mannen en vrouwen hebben, in alle leeftijdsgroepen. Dat is een uitdaging. Vooral in de oudere groep melden zich minder mannen aan.
Het is belangrijk voor haar dat ze goed kan leven van haar inkomsten. Sinds afgelopen jaar lukt dat al aardig. Irene schat dat er in Nederland en Vlaams België twee miljoen singles zijn die van wandelen houden. Voldoende groeipotentie dus.
Tips voor andere ondernemers
Irene heeft zoals veel ondernemers haar passie gevolgd en dat is dan ook haar advies. Houd wel in de gaten dat je zelf nog aan je passie toekomt. De eerste jaren was Irene vooral vanachter haar laptop bezig, terwijl haar leden allerlei gezellige buitenactiviteiten konden ondernemen. Nu zorgt Irene er voor dat ze zelf ook vaak gaat wandelen.
Kies je niche en blijf daar dan bij. Hoe scherper je niche, hoe beter mensen weten wat je doet en hoe beter het werkt.
Keep it simple, eenvoudige concepten kunnen heel goed werken en zo blijft het bedrijf ook overzichtelijk en makkelijk te managen.
Persoonlijke benadering is heel belangrijk. Bij DeWandeldate weten de mensen precies wie er achter de datingsite zit. Bij andere datingsites is dat niet altijd duidelijk.
Dit portret is mede mogelijk gemaakt door Buro Freecon en Typisch Winnifred
Lees ook andere interessante portretten, zoals bijvoorbeeld van Harrie Lamers, Jermaine Moerli en Anne Willeboordse.