Rian van Eijken
Rian van Eijken begon vroeger op het MDGO al met naailes. Daarop volgde de kunstacademie in de richting mode.
Kleding maken en bezig zijn met mode werd zodoende haar tweede natuur.
In haar jeugdige jaren was ze model en zat ze met haar tweelingzus in het entertainment. Een kwinkslag in het leven is haar dan ook niet vreemd. Ze houdt er van om zaken op de hak te nemen, zodat mensen er op een andere manier naar gaan kijken.
Mensen maken het leven al moeilijk genoeg vindt Rian.
Ze groeide op in een omgeving waar iedereen gewend was om hard te werken. Ze werkte voor verschillende ontwerpers waardoor ze al snel leerde hoe je iets professioneel kan laten overkomen.
Omdat ze ontzettend van leer houdt, liefst met een ‘foutje’ er in, begon ze zelf met het maken van tassen.
Ze begon op een gewone naaimachine, want dat stiksel vond ze mooier dan het stiksel van een leermachine. Later is ze overgestapt naar een leermachine.
Vervolgens is ze haar eigen gemaakte tassen gaan verkopen en haar onderneming was geboren.
Vanmy
Bij toeval kwam Rian van Eijken aan de naam van haar bedrijf. Ze stond met haar zelfgemaakte tassen in een kraam toen er een dame aan een ander dame vroeg van wie die tassen zouden zijn. Rian riep meteen’van mij’.
Eenmaal thuis ging ze met die naam aan de slag. Ze is wars van de gevestigde modemerken en ziet het helemaal voor zich hoe tussen Gucci en Valentino tassen ineens Vanmy tassen staan.
Elke tas die Rian maakt is genummerd, zodat ze exclusief blijven. Ze maakt ze volledig zelf.
Haar visie is om juist niet de perfecte tas neer te zetten, maar de tas met een toffe look zonder toeters en bellen. Gewoon wat nodig is. Zoals in de Romeinse tijd en de cowboytijd.
Naast het merk moet de tas ook een herkenbare lijn hebben vindt Rian.
Bij haar gaat het ontwerpen vanuit gevoel, elke tas is anders, maar aan de kleine details herken je de Vanmy.
De branding van haar merk doet Rian van Eijken zelf net als de pr.
Ze vindt het prachtig om mooie, en ook grappige, filmpjes te maken met haar tassen als hoofdact. Ze is erg trots op wat ze neerzet en stiekem vindt ze het branden van haar merk leuker dan het ontwerpen van het product.
De uitstraling van haar website mag er dan ook zijn, mensen denken vaak dat haar tassen van internationale allure zijn. Ook via Facebook en Instagram slaagt ze er in een mooi beeld van haar tassen neer te zetten.
Ondernemen
Helaas is de tassenmarkt verzadigd en ondanks dat ze met haar tassen in de Bijenkorf heeft mogen staan, heeft ze nu moeite om haar tassen te verkopen.
Rian is nu op het punt belandt dat ze moet kijken wat ze met Vanmy wil.
Zelf de tassen naaien haalt ze geen voldoening meer uit aangezien ze sinds haar zestiende achter de naaimachine te vinden is. Daarom staat ze open voor samenwerking met of suggesties van anderen om van Vanmy een soort creatief platform te kunnen maken. Rian wil helpen, leren en zinvol bezig zijn en dat gevoel mist ze nu.
Ze heeft ideeën genoeg op het moment dat ze de tijd neemt de creativiteit te laten stromen. Om rond te komen moet ze echter ook parttime er naast werken wat het creatieve proces niet altijd ten goede komt.
Het mooie aan ondernemen vindt Rian van Eijken de zelfstandigheid. Ondernemen is creëren en als ondernemer kun je alles creëren wat je zelf wilt en het vervolgens als merk naar buiten brengen.
Waar andere ondernemers een product hebben en daar een verhaal omheen nodig hebben, werkt het bij Rian andersom.
Zij wil een verhaal vertellen in de vorm van branding en filmpjes en daar heeft ze een product voor nodig. In haar geval werden dat de Vanmy tassen en accessoires.
Toekomst
Rian vindt dat haar onderneming niet voor niets is ontstaan. Daarom wil ze Vanmy ook zeker niet opgeven, maar uitbouwen tot een platform om iets goeds te kunnen doen voor de samenleving.
Nu is het tijd om te onderzoeken wat dat precies moet zijn. Daarbij wil ze zeker niet uit het oog verliezen dat haar boodschap is’ dat anders zijn ook goed is en je niet veilig met de meute mee hoeft te gaan’.
Tip
Rian van Eijken heeft in het begin enorm veel gehad aan het schrijven van een ondernemersplan.
Dat geeft richting aan je ideeën en geeft je een realistische kijk op de mogelijkheden.
Iedereen gelooft in zijn droom, een ondernemersplan stelt vragen waar je in je droom niet aan denkt.
Dit portret is mede mogelijk gemaakt door Buro Freecon en Typisch Winnifred
Lees ook andere interessante portretten, zoals bijvoorbeeld van Harrie Lamers, Jermaine Moerli en Anne Willeboordse.