Kaartjes of online aanwezigheid?

Kaartjes of online aanwezigheid?

Kaartjes of online aanwezigheid?

Zo nu en dan heb ik een enorm writers block – heb ik geen idee wat voor zzp-onderwerp ik nu weer moet aansnijden.  Gelukkig is er dan altijd wel iets of iemand die me op een nieuw idee brengt. Zo vroeg iemand mij om mijn mening. Wat leek mij beter als ZZP’er, een flinke stapel visitekaartjes of een goede online aanwezigheid?

Mijn werk is mijn uithangbord

Laatst was er een parketteur bij mij thuis aan het werk. Ik had zijn naam via via doorgekregen. Hij vertelde me dat hij al jaren al zijn business via via doorkrijgt. Ooit was ‘ie aan een site begonnen, maar daar was vervolgens al jaren niets meer mee gebeurd. Kaartjes had ie wel. Hele mooie zelfs…
Ik dacht aan alle gemiste kansen: de voor en na reportages die hij online kon laten zien, de foto’s van het werk waar hij op dit moment mee bezig is, tips voor onderhoud et cetera. Hijzelf reageerde heel laconiek. Dat kon allemaal en hij had het zelf ook allemaal al wel eens bedacht en vroeger ook gedaan. Maar de realiteit is dat toen ik hem in december vorig jaar belde, hij op z’n vroegst in april kon beginnen. Zijn werk is zijn uithangbord en daarmee heeft hij werk zat. Ben je overigens op zoek naar iemand om je parket te herstellen of te leggen? Zijn contactgegevens staan gelukkig gewoon online!)

Online aanwezig

Het zette me aan het denken. Ik heb een webwinkel en daarmee ben ik goed vindbaar: website, Twitter, Facebook, Instagram. Maar als freelancer op communicatiegebied is mijn online zichtbaarheid maar matig. Zelfs mijn LinkedIn profiel kan wel eens een update gebruiken. Een duidelijk geval van achterstallig onderhoud en ‘opdrachtgevers eerst’. Ik ben namelijk voor de volle 100% van mening dat rondlopen met een stapel kaartjes heel nuttig is, maar dat je tegenwoordig echt online vindbaar moet zijn. Ik werd gisteren gebeld voor een opdracht vanwege mijn profiel op werk.nl notabene. Dat was een verplichting van het UWV om in aanmerking te kunnen komen voor een scholingsvoucher, waarover ik in het verleden schreef. Ik schaam me enigszins dat deze potentiële opdrachtgever me niet op een andere manier heeft kunnen vinden.

LinkedIn biedt uitkomst

Nu kan je natuurlijk een hele chique site laten bouwen, maar daar zou ik niet mee beginnen. Ik zou het zelfs de meeste ZZP’ers afraden (tenzij het je werk en daarmee je uithangbord is natuurlijk). Je kunt tegenwoordig met een LinkedIn profiel perfect laten zien wie je bent en wat je doet. Wat er extra interessant aan LinkedIn is, is als je bij ‘settings’ de taal in ‘Engels’ zet, je ook nog eens artikelen kunt delen. Zo heb je dus eigenlijk een persoonlijk blog gekoppeld aan je LinkedIn profiel. De manier om te laten zien dat jij ‘de deskundige’ bent op jouw vakgebied! Daar kan een mooi papieren visitekaartje echt niet tegenop…

Het bericht Kaartjes of online aanwezigheid? verscheen eerst op Vivian Vertelt.

Source: freecon