Wendy Buiter, Kunstenares

Wendy Buiter, Kunstenares

Wendy Buiter, Kunstenares

Wendy Buiter

Wendy Buiter

Op haar achttiende zat Wendy Buiter op een particuliere school, keek eens goed om haar heen en bedacht dat ze later ook wel een eigen school zou willen.
Zo is het niet helemaal gelopen, maar ondernemend is ze zeker.
Ze begon als visagiste, maar al snel breidde ze uit door zzp-ers in te huren die hetzelfde werk deden. Ze huurde hen in om bruidjes te stylen.

Op een dag bedacht Wendy bij zichzelf dat ze dat ook als uitzendbureau zou kunnen gaan doen. Het  personeel kon ze al over beschikken, nu alleen nog de grote make up merken benaderen.
L Óreal werd het eerste bekende bedrijf waar ze haar mensen aan mocht leveren. Ze breidde uit en in 2007 ging ze samen met twee compagnons aan de slag via een payroll model. In die tijd nog betrekkelijk onbekend, maar voor haar dé oplossing om randzaken uit te kunnen besteden.
Tevens richtte ze een eigen academy op om het personeel te trainen bij in dienst name. Ze vindt het van belang kwaliteit te kunnen leveren en op deze manier hield ze de kwaliteit in eigen beheer. Door deze aanpak werden ze een vooraanstaande intermediair in de cosmeticabranche.

Na 10 jaar had Wendy voor haar gevoel alles er wel uit gehaald. Inclusief het opleiden van uitkeringsgerechtigden die op deze manier in samenwerking met de gemeente weer aan een baan konden komen.
De operationele druk werd steeds hoger en ze mistte het pionieren wat ze juist graag doet.

www.WendyBuiter.com

Wendy Buiter liet zich door haar kompanen uitkopen, nam een sabbatical en besloot te gaan schilderen.
Zonder vastomlijnd plan. Gewoon omdat ze wist dat dat was wat ze wilde gaan doen.
Haar ultimate challenge werd om kunstenaar te zijn en daarvan te kunnen leven.
Ze deed een oriëntatiejaar aan de Rietveld Academie en ontdekte daar dat ze een totaal eigen visie en stijl had op kunst.
Vanaf dat moment ging ze het op haar manier aanpakken. De elegante kunstenares laat zich inspireren door mode en powervrouwen. Met haar kunst en haar marketing er om heen creëert ze een sfeer van stijl, elegantie en allure.
Haar kunst is uniek en valt niet onder de noemer zoals kunst in de art galeries. Deze galeries houden haar werk inmiddels wel in de gaten.

Wendy bedacht dat ze het meer van online zichtbaarheid moest hebben. Ze kwam met haar eigen concept en begon twee jaar geleden met het promoten van haar kunst.
Inmiddels hangt ze over de gehele wereld, in salons, in interieurzaken, kledingzaken. Ze wordt gepromoot door Fred van Leer en hangt inmiddels ook bij Froukje de Both. Wendy vindt het heerlijk.
Haar doelgroep omvat alle leeftijden, mannen en vrouwen van 11 tot 50 en ouder.
Haar kunst is classy en richt zich op het hogere segment. Tenminste als je een groot origineel wilt hebben.
Er zijn ook kleinere versies en prints verkrijgbaar die ze een eigen touch geeft door met verf de diepte er weer in te brengen.
‘Een print is anders ook maar een print’, aldus Wendy en ze wil voor iedereen de deur openen naar de kunstwereld.
In haar webshop kun je ook exemplaren downloaden en kaarten van haar kunst bestellen. Zo is haar kunst toch voor iedereen bereikbaar.

Ondernemen

Wendy Buiter is als ondernemer dag en nacht bezig met haar onderneming.
Ze doet graag alles zelf en bijt zich vast in een onderwerp om er alles over te weten te komen.
Vraag haar iets over marketing en ze weet het, websites bouwen draait ze ook haar hand niet voor om.
De kracht van haar marketing is de herhaling. Want als je dingen herhaalt, blijft het hangen.

Veelvuldig maakt ze gebruik van Instagram waar ze een deel van haar succes aan te danken heeft. Door haar kunst daar te posten op de manier die haar inmiddels eigen is geworden, bereikt ze de hele wereld. Dagen kan ze bezig zijn met het stylen van de omgeving waarin ze haar werk fotografeert. Het resultaat mag er dan ook zijn. De foto’s van haar kunst zijn uniek en eigentijds en spreekt een hele grote doelgroep aan.

Haar kunst verkoopt zichzelf en ze is nu in de luxe positie dat ze kan kiezen waar ze wel of niet in investeert.
Exposities kosten haar een hoop tijd en energie en ze kijkt goed waar haar dat wel iets oplevert en waar niet.
Zelf houdt ze om de maand een open atelier. Iedereen is dan welkom bij haar thuis om de kunst te bekijken.

Van alle social media die ze inzet, houdt Wendy de statistieken goed bij. Ze weet wat gunstige momenten zijn om iets te plaatsen. Inmiddels weet ze ook goed wat wel en niet werkt qua foto.
Ze test win acties uit om te kijken welke het beste werken en zet alles in om  zichtbaar te zijn en te blijven. Is een klant eenmaal klant, dan komen ze vaak terug weet ze inmiddels uit ervaring.

Toekomst

Wendy Buiter zou graag nog veel beter worden in haar werk.
Ze wil haar werk dan ook gaan beschrijven. Mensen weten graag het verhaal achter een schilderij. Die diepgang wil ze toevoegen de komende tijd.
Belangrijk voor haar is om de productie hoog te houden en on top of mind van de mensen te blijven.
Haar ultieme toekomstdroom is dat ze op de lijst van bekende kunstenaars voorkomt, dat geeft een groot gevoel van erkenning. En dat ze van daaruit een inspiratiebron voor velen kan zijn. Niet alleen vanwege haar kunst, maar ook vanwege haar verhaal.
Ze wil een luxe en vernieuwend merk neerzetten.

Tips voor ondernemers

Zet door! Ga gewoon doen wat je van plan bent en neem af en toe wat risico.
En onderschat de kracht van LinkedIn niet voor de promotie van je onderneming.
Plaats wat jij denkt dat goed is. Niet geschoten is altijd mis.

 

Dit portret is mede mogelijk gemaakt door Buro Freecon en  Typisch Winnifred

Lees ook andere interessante portretten, zoals bijvoorbeeld van Harrie Lamers,  Jermaine Moerli en Anne Willeboordse.