Natascha van der Horst, HollandsOntwerp

Natascha van der Horst, HollandsOntwerp

Natascha van der Horst, HollandsOntwerp

Natascha van der Horst

Natascha van der Horst

Als acht jarig meisje had Natascha van der Horst de droom om ooit een eigen studio aan huis te hebben waar de kinderen rond dartelen. De droom was niet bewust op iets gebaseerd en verdween ook weer naar de achtergrond.
Ze groeide op in en rondom Nijmegen en kwam uiteindelijk op de Aki (academie voor kunst en industrie) in Enschede terecht. Kleinschalig en gericht op de persoon, daar staat de academie voor en dat is ook waar Natascha zelf van houdt. Na haar opleiding grafische vormgeving verhuisde ze naar Rotterdam, omdat de stad haar enorm aanspreekt.

Voor zichzelf wist ze al heel goed dat ze ondernemer wilde zijn, maar in een onbekende stad zonder netwerk leek dat niet zo’n handige stap. Ze vond een baan bij een studio in Voorburg waar ze een ondernemende baas had die iedereen zijn ontwikkeling gunde. Daarom mocht ze overal meekijken, van administratie tot productie. Op deze manier leerde ze alle kneepjes van het vak die ze nodig had.
Ze werkte nog bij een studio in Den Haag en vervolgens in Rotterdam waar ze nog meer kennis en ervaring opdeed. Om op haar eigen manier te kunnen werken, direct en met korte lijnen in de communicatie voor een optimaal passend ontwerp, besloot ze in 2002 te starten met een eigen onderneming.

HollandsOntwerp

HollandsOntwerp ontstond vanuit de gedachte dat Natascha gewoon duidelijk Nederlands wilde gebruiken in haar onderneming. Juist niet al die Engelse termen als art & design. Dat is ook haar manier van werken en communiceren, direct en helder.

Met HollandsOntwerp maakt Natascha ondernemers zichtbaar met hun identiteit door visuele communicatie in beeld, kleur, vorm en typografie. Van concept tot eindproduct begeleidt ze het gehele proces waarbij samenwerking hoog in het vaandel staat. Door de opdrachtgever actief te betrekken bij het ontwerpproces wordt deze eigenaar van het resultaat (identiteit). Pas dan kun je het ook uitdragen.
Ze vindt het zowel voor zichzelf als voor haar klanten heel belangrijk iets eigens te creëren. Door haar website, die kort en krachtig is, onderscheidt ze zich al meteen. Je weet precies waar ze voor staat. Ze houdt van korte lijnen. ‘Door die korte lijn blijf je het dichtst bij wat bij de klant past’, aldus Natascha.

Haar eerste klant was bij toeval ook meteen een grote klant. Ze reageerde op een krantenartikel voor het International Film Festival Rotterdam waar ze een gastmedewerker zochten. In het gesprek bleken ze ook iemand voor communicatie te zoeken en ze was meteen aangenomen. In eerste instantie werkte ze op contractbasis en werkte ze twee dagen bij een bakker om verzekerd te zijn. Toen het begon te lopen werd ze full time freelancer. Sinds die tijd komen haar klanten altijd via via.

Ondernemen

Als ondernemer vindt Natascha dat je je altijd moet blijven afvragen wat je toegevoegde waarde is. Zeker in de huidige tijd waarin iedereen alles zelf kan door toegankelijke programma’s en printers.
Ze gelooft er in dat iedereen creatief is op zijn of haar manier. Haar toegevoegde waarde is dat ze creativiteit kan visualiseren en omzetten in een product voor de klant.
Toch denkt ze dat de klik tussen de ondernemer en de klant belangrijker is dan de manier waarop je werkt. Haar geloof en plezier in persoonlijk contact is groot en relatiebeheer vindt ze één van de belangrijkste zaken binnen je onderneming.

Met eigenlijk elke opdrachtgever heeft ze wel een leuke relatie opgebouwd. Sommige duren voort vanaf het allereerste begin en andere zijn van kortere duur. De meeste contacten zijn blijvend door vragen en opdrachten maar ook in andere context is er contact. Bijvoorbeeld dat Natascha ze aandraagt bij anderen als dat relevant is.

Netwerken

Derhalve gaat Natascha niet bewust enkel naar netwerkbijeenkomsten, maar is ze altijd wel onder de mensen. En als je onder de mensen bent, kun je netwerken. Met iedereen kun je een gesprek beginnen en daar kan altijd iets uitkomen wat je van te voren niet had ingeschat. Dat hoeft niet werkgerelateerd te zijn. Af en toe gaat ze naar een netwerkontbijt in Rotterdam of Capelle aan den IJssel, daar stapt ze open in. Met als doel anderen te leren kennen, dat is het prettigst en kun je het meest jezelf zijn.

Alles wat Natascha tot nu toe heeft gedaan om haar droom te bereiken, lijkt heel doelgericht. Maar pas een aantal jaar geleden ontdekte ze dat ze inderdaad de droom leeft die ze als acht jarige al had. Een eigen studio aan huis met de kinderen dichtbij. Haar doel heeft ze niet bewust nagestreefd, maar inmiddels is het wel bereikt.

Ze houdt ervan als ondernemer in beweging te blijven en staat open voor hoe de zaken kunnen lopen. Stilstand is achteruitgang. Als er rustige tijden zijn, gaat Natascha er op uit om inspiratie op te doen, haar contacten te onderhouden en nieuwe contacten te maken.
Dat is feitelijk haar strategie, het onderhouden van haar relaties en nieuwe opbouwen. Daarin moet je soms oude zaken loslaten en een nieuwe koers varen, maar altijd met behoud van je eigen identiteit.

Toekomst

Een vastomlijnd plan voor de toekomst heeft Natascha niet voor HollandsOntwerp. Het mag kleinschalig blijven, zoals het nu is gaat het goed en staat plezier in het werk voorop. Blijven bewegen, blijven ontwikkelen en samenwerken, dat brengt je het meeste en houdt het ondernemen erg leuk om te doen. Ze staat open voor alles, volgt ook graag trainingen en cursussen op het gebied van ondernemerschap.
Op dit moment staat social media op de planning om breder in te gaan zetten. Dit kost veel tijd omdat Natascha graag artikelen met inhoud post. Ze maakt gebruik van Facebook, LinkedIn en sinds kort ook Instagram. ‘Persoonlijk contact’ voert ook hierbij weer de boventoon. Ze merkt dat ze sneller reageert op anderen dan dat ze zelf artikelen plaatst. In haar nieuwsbrief via haar website geeft ze bijvoorbeeld ook altijd een stukje mee van haar zelf. Zodat de lezers ook de persoon áchter de ondernemer leren kennen.

Tip voor ondernemers

Maak contact door persoonlijk kennis te maken en goede afspraken voordat je begint met je opdracht. Zijn de wederzijdse verwachtingen van elkaar helder? Als je dat duidelijk hebt, komt dat ten goede van het resultaat en kan dat teleurstelling voorkomen. Dit heeft alles te maken met heldere communicatie. Wat is het doel? Houd dit simpel en overzichtelijk, maak zaken nooit groter en ingewikkelder dan ze zijn.

 

 

Dit portret is mede mogelijk gemaakt door Buro Freecon en  Typisch Winnifred

Lees ook andere interessante portretten, zoals bijvoorbeeld van Victor ToxopeusEva Rookmaker en Robin Westerveld.

Check ook onze te gekke website www.loonstrokie.nl en doe mee aan de win acties op https://www.instagram.com/loonstrokie/