Mickey Ortega

Mickey Ortega

Miceky Ortega is een self made man. Hij begon zijn carrière met een onderneming die licht, geluid en techniek voor dancefeesten regelde, maakte een lokaal televisie programma en dat alles met weinig budget.
Alles leerde hij zichzelf aan en de onderneming draaide grotendeels op vrijwilligers.
In 2001 besloot hij een ander plan uit te gaan werken. Hij had drie opties op stapel liggen waar hij uit wilde kiezen. Een bemiddelingsbureau in artiesten en talenten in de creatieve sector opstarten of een eigen textielmerk op de markt brengen of een bedrijf in de flyer business beginnen. Hij koos voor het laatste, ook omdat hij dit heel kleinschalig al deed.

Met Artega richtte Mickey zich op de horeca, entertainment en kunst & cultuur. De creatieve hoek waar hij zelf ook toe behoort.
Hij is iemand die altijd verder kijkt en niet snel accepteert dat iets onmogelijk is. Door die houding kent hij alle processen binnen zijn bedrijf van haver tot gort.
In alles ziet hij productie materiaal, van paraplu tot bakfiets. Hij zocht naar de juiste partners en vanaf dat moment ging het heel hard. Al gauw draaide hij een omzet van een miljoen euro.

Artega

Met Artega probeert Mickey Ortega de behoeften van de klant te lezen en hierop in te spelen. Vooral de beginperiode was geweldig, het pionieren binnen het vak. Ze waren in die tijd één van de eerste internetdrukkers in Nederland en hadden hun eigen webshop.
Vanaf 2007 ontstond er enorm veel concurrentie. Mickey besloot dat de kwaliteit van hun drukwerk de belangrijkste factor moest blijven en wilde blijven voorzien in alle behoeften van zijn klanten.
Dat is wat Artega typeert. Het meedenken met de klant, het belang van de klant staat voorop. Mickey kijkt goed naar wat echt bij de klant past, onderzoekt alle mogelijkheden en denkt graag out of the box. Hierin onderscheidt Artega zich. Ze worden graag uitgedaagd met ingewikkelde en bijzondere vragen. Artega drukt alles op alles.

Onder andere door de crisis, maar ook door de digitalisering waren ze genoodzaakt processen meer te automatiseren. Zodoende kunnen ze meer werk met minder man verrichten. Weinig handelingen met nog steeds dezelfde service.
De markt wordt moeilijker, papier gaat steeds meer verdwijnen. Door veranderde behoeften van klanten hebben ze sinds kort ook weer een webshop.
Mickey Ortega is er echter van overtuigd dat tastbare fysieke media belangrijk blijven. Wel in mindere mate, maar verdwijnen doet het niet.
In winkels zie je dat er tegenwoordig veel meer aandacht aan de beleving wordt besteed, dus  ook aan het verpakkingsmateriaal en reclame materiaal.

Ondernemen, social media & netwerken

De focus van Mickey Ortega ligt op de serieuze mkb-ers binnen Rotterdam. Hij is er trots op om als Rotterdammer een Rotterdams bedrijf te runnen en heeft zijn focus van landelijk naar regionaal verlegt.
Een andere belangrijke doelgroep voor Artega zijn marketeers voor festivals. Marketeers kijken echter meer om zich heen waar ze hun opdracht neerleggen. Ondernemersgroepen zijn vaker trouw aan één leverancier.

Sinds kort zet Mickey LinkedIn in als instrument, omdat hij daar een enorm groot bereik mee heeft en overal specialisten in kan vinden. Hij kan op deze manier ook netwerken en zien waar hij wat voor iemand kan betekenen.
Facebook en Instagram wordt ook gebruikt door Artega. Pinterest staat  voor later op het programma, eerst moet er een marketingformule komen. Mickey zoekt dan ook een social media partner voor de seo en sea. Nu doet hun eigen marketeer dit, maar er kan nog veel meer kennis in over dit onderwerp.
Artega. gebruikt af en toe lege winkelpanden waar ze in overleg met verhuurders reclame in mogen plaatsen. Ze maken gebruik van email marketing, maar gaan ook gewoon naar buiten om te verkopen.
Mickey vindt zelf dat mond-tot-mond reclame nog steeds het beste werkt.
Netwerkbijeenkomsten staan voor dit jaar op het programma, omdat Mickey heel graag dé drukwerkspecialist van Rotterdam wil worden.

Toekomst

Binnen zo’n drie jaar zal de omzet van Artega fors gaan stijgen, is de verwachting van Mickey.

Tip voor ondernemers

Blijf dat doen waar je goed in bent, zorg dat je klaar bent voor de toekomst en blijf innoveren in jouw markt.

 

 

 

Dit portret is mede mogelijk gemaakt door Buro Freecon en  Typisch Winnifred

Lees ook andere interessante portretten, zoals bijvoorbeeld van Victor Toxopeus,  Jermaine Moerli en Anne Willeboordse.

 

Van elke ondernemer kan je iets leren. Daarom portretteert Buro Freecon veel lokale ondernemers en schrijven wij hun verhaal voor jou. Misschien ken je ze wel en vertellen ze zaken die ook goed voor jouw bedrijf zijn. Doe er je voordeel mee! En wil je ook een gratis portret, stuur even een mailtje dan nemen we contact met je op.

Klik hier voor alle portretten.