Merel de Vink, Leesvink

Merel de Vink, Leesvink

Merel de Vink, Leesvink

Merel de Vink

Merel de Vink

Merel de Vink studeerde Duits en werkte vervolgens bij uitgeverij Lemniscaat.
Bij een kleine organisatie kun je meerdere rollen vervullen en zo was Merel aan het scouten, werkte ze aan het commerciële gedeelte en deed redactioneel werk.
Bij de uitgever werd het boek zo ongeveer aan de keukentafel gemaakt en daarna werd het in de verkoop gebracht.
Boeken hadden altijd al haar interesse, maar Merel was vooral benieuwd naar wat er daarna met een boek gebeurt.
Welke reis maakt zo’n boek nu eigenlijk?

Merel leerde iemand kennen die schoolbibliotheken inrichtte en dat triggerde haar enorm.
Alle kinderen zouden volgens Merel de mogelijkheid moeten krijgen om veel te kunnen lezen.
Niet alleen de kinderen wiens ouders dat gemakkelijk kunnen betalen.
Vanuit dat idealisme besloot Merel dat ze ook schoolbibliotheken wilde gaan herinrichten. In eerste instantie zocht ze daarin naar samenwerking.
Uiteindelijk besloot ze het toch als zelfstandig ondernemer aan te gaan pakken en in 2013 begon ze, midden in de crisis, voor zichzelf.

Leesvink

Ondernemend als Merel de Vink is, ging ze eerst met alles en iedereen uit het onderwijs koffie drinken.
Iedereen die maar enige ingang had tot een basisschool, wilde ze spreken.
Ze wilde snappen hoe het werkt met een schoolbibliotheek. Wie gaat erover? Waar is behoefte aan?
‘Lezen is de sleutel tot de wereld’, een quote die ze van iemand oppikte en waar ze volledig achter staat. Als je niet kunt lezen, kom je in deze tijd nergens meer.
Het heeft dan ook echt prioriteit en ze vond het fijn te merken dat de scholen dat ook wel degelijk zo zien.
Daarnaast vindt ze dat een kind zich ook gewoon moet kunnen verliezen in een mooi verhaal.
Toen ze alles voor zichzelf helder had, startte ze met Leesvink.

De boekhandel is ze zelf, op haar bovenverdieping heeft ze een enorme verzameling boeken voor diverse schoolbibliotheken.
Aangezien er een vaste boekenprijs is, heeft geen enkele school er financieel belang bij ze ergens anders te bestellen en dus levert Merel ze zelf aan.
Maar eerst gaat ze met een school in gesprek. Is er überhaupt budget, wat is de verwachting en wat is er nodig. Daarna gaat ze saneren, nieuwe boeken aanschaffen, stickeren en indelen.
Merel verzorgt het hele proces, zodat school die zorg niet heeft.

Wel neemt ze de leerkrachten en de kinderen mee in het proces.
Ze vraagt door middel van enquêtes wat de verschillende groepen zouden willen. Zodra het draagvlak breed is, is er meer kans van slagen en voelen mensen zich eerder verantwoordelijk.
 Ze maakt inzichtelijk wat ze doet en is daarin ook streng. Dat moet wel, boeken hebben vaak een sentimentele waarde voor docenten.
Alles wat van voor 1995 is, is oude spelling en dat kan niet meer. En dus hakt Merel knopen door. Ze leert de docenten dat hun eigen smaak qua boeken niet relevant is.
De ontwikkeling van een kind is dat wel.

Eigenlijk is het een opvoedkundig proces waar ze zich aan waagt. Tevens haalt ze de onderlinge discussie eruit door de zaken tijdelijk over te nemen en beslissingen te nemen waar de leerkrachten onderling niet altijd uitkomen.
Eerst moet duidelijk zijn dat er voldoende budget is, anders begint ze er niet aan. Merel houdt niet van half werk en achter de feiten aanlopen. Soms adviseert ze dat de school eerst moet gaan sparen, zodat ze het vervolgens in één keer goed kunnen neer zetten.


Merel leest zich volledig in in alle relevante boeken en het liefst heeft ze evidence based materiaal voor de schoolbibliotheken.
Inmiddels is gebleken dat de leesresultaten van leerlingen vooruit gaan zodra de bibliotheek opgeschoond en gemoderniseerd is. Een belangrijk punt voor de inspectie.
Haar werk levert haar enorm veel op. Ze maakt zowel ouders, leerkrachten als de kinderen blij. Haar eigenlijke klant is voor haar de leerling en niet de school die het financiert.

Ondernemen en zichtbaarheid

Vanaf het begin voelt Merel de Vink zich als een vis in het water bij het ondernemerschap.
Hoewel er in eerste instantie wat onzekerheid was, vertrouwt ze nu volledig op zichzelf en haar kunnen.
Ze heeft geleerd dat ondernemers eigenlijk altijd wel bereid zijn elkaar te helpen.
Commercieel belang is prima, maar elkaar ondersteunen is ook heel belangrijk en prettig.

Als ondernemer moet je de drive blijven voelen waar je het voor doet. Merel heeft dat gevoel na vijf jaar nog steeds en soms wordt ze moe van haar eigen drive. Alle ideeën die in haar hoofd ontstaan en waar ze iets mee wil.
Ze vindt het belangrijk de focus te behouden op waar ze mee bezig is, maar maakt toch ook graag kleine uitstapjes naar andere projecten. Simpelweg omdat ze het te leuk vindt om het niet te doen.
Het is goed om veel te willen en aan te pakken, denkt ze zelf, hoewel het gevaar bestaat dat mensen denken dat het je allemaal gemakkelijk af gaat.
Je moet het toch echt zelf ondernemen, een ander doet het niet voor je, is haar mening.
Ze zoekt graag gelijkgestemden op, is ook niet bang voor concurrentie. Van een ieder kun je leren.

Netwerken doet Merel niet meer bewust, maar het kan wel overal en altijd. Op elke verjaardag treft ze wel een docent, een klasse assistent of een directeur van een basisschool waar ze haar verhaal aan voorlegt. Veelal krijgt ze enthousiaste reacties terug.
Ze gaat naar onderwijsborrels, boekenvakbeurzen en in de nachtelijke uurtjes leest ze al het materiaal wat ze denkt te kunnen gebruiken.

Voor haar online zichtbaarheid zet ze alles in wat bij haar past.
Sinds kort maakt ze vlogs over kinderboeken, ze schrijft blogs, deelt veel van haar expertise op Facebook en You Tube en verstuurt nieuwsbrieven.
Vooral op Facebook krijgt ze enthousiaste reacties en het levert haar ook klandizie op, doordat ze participeert in allerlei onderwijs gerelateerde groepen.
‘Nee heb je en ja kun je krijgen’, is haar devies.

Toekomst

In de toekomst blijft Merel de Vink doen wat ze altijd deed, het liefst met nog meer diepgang.
Daarnaast blijft ze Duitse kinderboeken vertalen naar het Nederlands, omdat ook dat haar nog steeds veel plezier geeft.
Het is goed zoals het nu gaat, ze bedient zo’n 70 scholen. Uiteindelijk zou het natuurlijk mooi zijn als álle basisscholen een succesvolle bibliotheek bezitten. Dat is haar motto en dan wil ze mee in het proces bij die school, wat is hun methode, welke afspraken zijn er over lezen? Met de scholen sluit ze een commitment dat ze goed gaan zorgen voor de schoolbibliotheek. Zij zijn verantwoordelijk en dienen er voor te gaan. Merel verspreidt graag haar expertise daarover.

Tips voor ondernemers

Gewoon beginnen. Dat werd vroeger ook tegen haar gezegd en dat vond ze niet altijd logisch, maar inmiddels weet ze wel dat het zo werkt.
Laat je niet ontmoedigen door anderen, durf hulp te vragen waar je dat nodig denkt te hebben.
Geloof dat wat jij gaat doen, zinvol is, maar onderzoek wel eerst of het een levensvatbaar product is.

Dit portret is mede mogelijk gemaakt door Buro Freecon en  Typisch Winnifred
Lees ook andere interessante portretten, zoals bijvoorbeeld van Victor ToxopeusEva Rookmaker en Robin Westerveld.

Check ook onze te gekke website www.loonstrokie.nl en doe mee aan de win acties op https://www.instagram.com/loonstrokie/