Marcel Labrie, Labrie Was Here…!

Marcel Labrie, Labrie Was Here…!

Marcel Labrie, Labrie Was Here…!

Marcel LabrieMarcel Labrie

Marcel Labrie was altijd al aan het tekenen en schilderen, maar had nooit bedacht daar zijn beroep van te maken.
Misschien vanuit bescheidenheid of het idee dat het een onzeker bestaan zou zijn als kunstenaar.
Hij deed de opleiding werktuigbouwkundige, omdat hij daar veel kon tekenen. Het behelsde echter meer dan dat en uiteindelijk bleek het niet de juiste richting voor hem.
Op aanraden van zijn decaan ging hij naar de open dag van de hout- en meubileringsopleiding. Voor de Rotterdamse kunstenaar was het alsof hij thuiskwam, het bleek een bolwerk van creativiteit en zijn hart ging open.
Hij ging de opleiding interieur- en woninginrichting volgen en werd verkoper in een meubelzaak. Al gauw stond hij achter de tekentafels interieurs te tekenen.
Vervolgens kwam hij bij een meubelzaak op het Alexandrium in Rotterdam te werken en daar mocht hij ook zijn eigen schilderijen ophangen ter decoratie.
Het bleek een openbaring voor hem dat mensen zijn werken mooi vonden en het daadwerkelijk wilden kopen. Zo had hij zijn eigen werk nog niet bekeken.
Marcel besloot negen jaar geleden voor zichzelf te beginnen en zich voor 100% op zijn kunst te richten.

Labrie Was Here…!

Labrie Was Here…! is gevestigd in The Compound, een verzamelgebouw op de rand van Schiebroek, ingericht naar industriële stijl.
De eigenaar van The Compound is personal trainer en de trainingsfaciliteiten zijn in het pand gevestigd, evenals een fotograaf en een fysiotherapeut. Voor Marcel past deze omgeving voor zijn bedrijf compleet bij wie hij is.
De ondernemers maken elkaar sterker zonder elkaar in de weg te zitten en het onderling kunnen sparren is een prettige bijkomstigheid.
Labrie Was Here…! zit sinds mei 2018 in dit pand, voor die tijd werkte Marcel vanuit huis.

In zijn atelier hangen zijn werken uitgestald, er hangt precies de sfeer waar Marcel Labrie zich prettig bij voelt.
Hij werkt regelmatig in opdracht, maar maakt ook veel vrije werken.
Die manier van werken bevalt hem prima. Voor de opdrachten heeft hij vaak vastgestelde kaders, maar met behoudt van zijn eigen stijl, dit houdt hem scherp.
Voor zijn eigen werk kan hij zichzelf volledig laten gaan. De balans tussen die twee is precies goed.
Hij vindt het een groots compliment als mensen hem vragen als schilder van hun portret, met zijn werk raakt hij mensen en dat vindt hij mooi.
Zijn opdrachtgevers zijn zowel particulieren als ondernemers en daarnaast is zijn eigen werk te koop.
Het werk wat hij maakt is graffiti in combinatie met realisme.

Zijn werk is inmiddels sterk ontwikkeld in vergelijking met toen hij begon.
Marcel startte destijds met meer commerciële werken waarvan hij dacht dat mensen het mooi zouden vinden.
Nu maakt hij werken die hij zelf mooi vindt en dat werkt gemakkelijker, geeft meer voldoening en meer eigenheid waardoor het uiteindelijk beter verkoopt. Zijn ziel zit er nu echt in.
Hij heeft een gevarieerd klantenbestand van jong tot oud en zijn klanten blijken erg trouw.
Rotterdam is een muze van Marcel en om die reden maakt hij vaak werk gerelateerd aan zijn stad.
Dat verkoopt altijd goed, want :”Geen trotser volk dan de Rotterdammers”, aldus Marcel.

Ondernemen en social media

Het voordeel voor Marcel Labrie was dat zijn vrouw ook een eigen onderneming had en hij zodoende een vangnet had toen hij startte als kunstenaar.
Hij ontwikkelde een website, had schilderijen klaar en dacht ‘Kom maar op’.
Zo werkte het echter niet en de eerste jaren heeft hij hard moeten werken aan naamsbekendheid.
Dat doet hij volledig zelf en vindt hij ook ontzettend leuk om te doen.
Marcel merkt dat met name met de komst van social media, het verkopen en vinden van klanten voor hem gemakkelijker is geworden.

‘Kunstenaars zijn meestal geen grootse ondernemers’, aldus Marcel.
Hij ziet zichzelf dan ook niet echt als ondernemer en is helemaal niet bezig met hoe hij meer inkomsten kan genereren.
De schoorsteen moet ervan kunnen roken, maar de waarde van een werk bepalen blijft een lastig iets.

Zonder social media was hij niet gekomen waar hij nu is, is zijn overtuiging. Marcel is niet het type dat galeries langs gaat om zijn waar aan de man te brengen.
Het bezig zijn met social media vindt hij een leuk onderdeel van zijn werk.
Instagram is het medium waar hij het meest aan heeft. Hij houdt zich bezig met de timing van zijn posts en welk werk hij wanneer het beste kan posten. Zodra het algoritme verandert, maakt hij er bijna een sport van dit zo snel mogelijk door te hebben.
Door Instagram en in beperktere mate Facebook, kan hij zijn werk ook internationaal verkopen. Zo heeft hij onder andere een klant in Sint Maarten die hem via social media gevonden heeft.

Netwerken

Marcel Labrie werkt af en toe mee aan liefdadigheidsacties.
Hij vindt het nog steeds bizar wat zijn werken op zo’n avond op kunnen brengen voor de goede doelen en het is mooi dat hij daar aan kan bijdragen met zijn werk. Inmiddels wordt hij wel steeds bekender en dus meer gevraagd voor dit soort avonden. Marcel is niet de man om nee te zeggen, maar beseft dat de tijd gaat komen dat hij keuzes moet maken.
Anderzijds leveren deze avonden hem ook naamsbekendheid en een groter netwerk op. Commercieel gezien is het dus zeker interessant.
Dat zijn de gala’s waar hij kan netwerken en zijn werk onder de aandacht brengt. Dit doet hij tevens op veilingen.
Maar het grootste netwerken gebeurt op social media in zijn geval.

Toekomst

Marcel Labrie kan niet precies zeggen wat de toekomst zal brengen.
The sky is the limit wat hem betreft. Hij wil mooie werken blijven maken, mooie samenwerkingen aangaan en vooral datgene blijven doen wat hem voldoening geeft. Hij volgt dat wat op zijn pad komt, kunst is emotie en er is niets mooiers dan mensen blij maken.
Op dit moment is hij in samenwerking met de fotograaf uit hetzelfde pand, bezig met een mooi project waarin een foto en zijn werk samenkomen. Eigenlijk is hij ervan overtuigd dat bekende mensen, hij noemt een Beyoncé, ook wel zo’n foto van zichzelf zouden willen.
Dat kunnen bereiken zou hij te gek vinden, hoewel hij tegelijkertijd net zo blij is als een buurman om de hoek een werk van hem koopt.

Tip voor ondernemers

Als je gelooft in wat je doet en er 100% voor kunt gaan door hard te werken, dan gebeurt dat wat je wil bereiken.

Dit portret is mede mogelijk gemaakt door Buro Freecon en  Typisch Winnifred

Lees ook andere interessante portretten, zoals bijvoorbeeld van Victor ToxopeusEva Rookmaker en Robin Westerveld.

Check ook onze te gekke website www.loonstrokie.nl en doe mee aan de win acties op https://www.instagram.com/loonstrokie/