Marc Rotmans

Marc Rotmans

Over zijn carrière had Marc Rotmans van tevoren niet echt nagedacht. Zijn opleiding begon hij met MBO Laboratoriumkunde. “Dat was achteraf gezien best bijzonder,” zegt hij er zelf over. Hij kwam namelijk in alles behalve een laboratorium terecht. “Dankzij een oplettende mentor kon ik aan de slag bij een milieubedrijf. Na vijf jaar met plezier daar gewerkt te hebben, werd ik projectleider bij een ander ingenieursbureau. Ik denk dat hier het zaadje voor milieubewustzijn en duurzaamheid is geplant.” Marc bleek bovendien een ondernemende duizendpoot met een goed gevoel voor marketing. Vanuit de bodemwereld kwam hij dan ook terecht bij de afdeling bodembescherming en marketing, waar hij commercieel technisch manager werd.

Het diploma Laboratoriumkunde bleek niet helemaal goed te passen bij deze functie. Daarom ging Marc terug naar de schoolbankjes om HBO technische bedrijfskunde te studeren. Hij ging werken voor een Oostenrijks bedrijf, waar hij startte als bedrijfsleider en eindigde als commercieel directeur. Eind 2017 bedacht Marc dat hij best graag voor zichzelf wilde beginnen. Over die gedachte liet hij niet lang gras groeien: sinds januari 2018 is Marc ondernemer met zijn eigen bedrijf MHR Advies, gevestigd in Hendrik-Ido-Ambacht.

MHR Advies

“MHR advies is een drieluik dat zich bezighoudt met groen, milieu en marketing & strategie. Ik ben op mijn best als marketeer en vooral het strategisch denken vind ik ontzettend leuk,” legt Marc uit. Met zijn onderneming begeleidt hij vele bedrijven met de meest uiteenlopende producten. “Marketing is helemaal niet moeilijk,” zegt Marc, “maar je moet wel de drive hebben om het te doen.” Daar bezit deze enthousiaste ondernemer ruim voldoende van.

Het dak op

Op de website van MHR Advies is een pagina gewijd aan groendaken: daken die zijn bedekt met planten of sedum. Dit komt voort uit het veldwerk dat Marc jarenlang deed in de daklekdetectietechniek. “Met de kennis die ik hier opdeed werd ik deelnemer en later voorzitter van Stichting Roofupdate. Sinds kort ben ik directeur van deze stichting. De Stichting Roofupdate wil bedrijven en particulieren enthousiasmeren voor (onder andere) groene daken en gevels.”

Milieu en groen

Het onderdeel milieu hangt binnen MHR Advies nauw samen met het onderdeel groen. MHR Advies adviseert, begeleidt en voert – in samenwerking met daartoe gespecialiseerde bedrijven – milieugerelateerde onderzoeken uit. Marc is zich altijd wel bewust geweest van het milieu. “Ik ben zeker geen heilige, maar ik wil absoluut iets bijdragen aan de toekomst.” Mede om die reden is Marc begonnen met de groendaken; dat is de tak ‘groen’ van zijn bedrijf. “Sedumdaken hebben veel voordelen. De begroeiing houdt regenwater vast, waardoor de riolering minder belast wordt. Dat is vooral handig met de stevige regenbuien van tegenwoordig. Daarnaast werkt het groen isolerend, neemt het CO2 op en het dak gaat twee tot drie keer langer mee.” Hij voegt eraan toe: “Kijken naar een groen dak is toch veel leuker dan kijken naar zo’n somber zwart dak?”

Zakelijk DNA

“Ondernemen is open staan voor alles, maar vooral dat doen wat je leuk vindt,” vindt Marc Rotmans. Geld verdienen is daar een onderdeel van, maar zelf bijdragen aan dingen die mooi zijn is ook zeker belangrijk.

“MHR Advies is mijn zakelijke DNA,” zegt hij zelf vol passie over zijn bedrijf. “Het ondernemen geeft de vrijheid om je eigen weg te gaan met je eigen ideeën. Daarbij heb je wel altijd mensen nodig om je heen die bij jou passen. Je helpt elkaar, want in je eentje red je het niet.” Zo zit de expertise van de groendaken vooral in Stichting Roofupdate en komt dat niet alleen bij Marc vandaan. Dat is de manier waarop hij onderneemt: met de juiste mensen de juiste stappen in de goede richting zetten.

Netwerken

MHR Advies haalt veel business uit het netwerk dat Marc in de afgelopen zestien jaar opgebouwd heeft. Hij onderhoudt zijn netwerk dan ook goed en steekt er continu energie in. “Van daaruit creëer je vaak al een gunfactor,” legt Marc uit, “en dat helpt als je projecten op wilt starten. Samen creëer je meer dan in je eentje.” Plus: “Ik vind netwerken gewoon heel leuk om te doen.”

Sedumtafel

Op het moment dat we dit interview afnemen, worden er sedumdaken in het Jeugdspeelpark in Hendrik Ido Ambacht geplaatst. Een groot project waar Marc nauw bij betrokken is; de opening zal op 7 juli zijn. Marc kan er met enorm veel enthousiasme over vertellen. “Na de opening kunnen mensen komen ervaren wat de waarde is van zo’n dak. Ik werk nu tevens met een ‘sedumtafel’: een model waarmee je precies kunt zien hoe een sedumdak werkt. Ook schoolkinderen leg ik het graag uit. Daarom is het project in het Jeugdspeelpark juist zo leuk.” Marc voegt eraan toe: “Ik grijp overal de kans om ambassadeurs voor deze prachtige daken te creëren.”

Toekomst

In de toekomst ziet Marc zijn onderneming steeds groter worden. “Ik hoop dat ik daarmee een waardevolle bijdrage kan leveren aan milieu en duurzaamheid en dat ik steeds meer particulieren en bedrijven de lol daarvan kan laten inzien. Ik vermoed dat het niet bij groendaken alleen blijft. Ik kijk altijd om mij heen naar mogelijkheden om te verbeteren en te innoveren. Ik zal daarbij altijd de samenwerking met anderen opzoeken. Samen gaan we hele mooie dingen maken!”

Tip voor ondernemers

“Doe wat je leuk vindt. Gun het elkaar en doe het samen. Ieder mens is goed. Als je uitvindt waar zijn of haar persoonlijke kracht ligt, komt alles tot bloei.”

 

Dit portret is mede mogelijk gemaakt door Buro Freecon en  Typisch Winnifred

Lees ook andere interessante portretten, zoals bijvoorbeeld van Victor Toxopeus,  Jermaine Moerli en Anne Willeboordse.

 

 

Van elke ondernemer kan je iets leren. Daarom portretteert Buro Freecon veel lokale ondernemers en schrijven wij hun verhaal voor jou. Misschien ken je ze wel en vertellen ze zaken die ook goed voor jouw bedrijf zijn. Doe er je voordeel mee! En wil je ook een gratis portret, stuur even een mailtje dan nemen we contact met je op.

Klik hier voor alle portretten.