Jan Bunk, designer en founder Bureau Bunk

Jan Bunk, designer en founder Bureau Bunk

Jan Bunk, designer en founder Bureau Bunk

Jan Bunk

Jan Bunk

Al tijdens zijn middelbare school periode, was Jan Bunk veel bezig met tekenen.Om die reden ging hij de avondacademie in de Beeldende Kunst volgen. Tijdens een stage in Australië ontdekte hij ook hoe interessant hij het vond om nieuwe huisstijlen te ontwikkelen.

Ook ging hij stage lopen lopen bij Studio Dumbar en mocht daar blijven werken met de focus op huisstijlen.Het voormalig PTT mocht hij omvormen tot de KPN huisstijl, een hele grote opdracht. De kick als hij dat logo bij mensen thuis op de modem ziet staan is er nog steeds. Hij werkte ook aan de huisstijlen van het GAK en Sub-brands van Randstad.

Uiteindelijk stapte hij er uit en begon met een paar collega’s Ping Pong design. Er werd gewerkt met dezelfde methode, maar dan in een meer extraverte vorm.
Daarna ging hij 3 jaar werken bij een communicatiebureau, Tappan in Den Haag.
Hierbij moest Jan een team aansturen en mistte hij steeds meer de verbinding met het echte ontwerpen. Tappan was gericht op de overheidscommunicatie en minder met Corporate Identities en Jan merkte uiteindelijk dat dit wat te veel buiten hem zelf lag.

Via zijn voormalig werkgever Dumbar mocht hij de ontwikkeling van de Rijksoverheid huisstijl gaan managen, mits hij zijn huidige baan per direct zou opzeggen. Jan deed dit en mocht zich richten op het samenbrengen van één identiteit van de Rijksoverheid. De toenmalige verschijningsvorm bestond uit zo’n 300 verschillende visuele identiteiten. Na een jaar besloot hij de rol van projectmanager van zich af te gooien en weer meer te gaan ontwerpen. Dat blijft toch wat hij het liefste doet.

Bureau Bunk

Midden in de crisis begon Jan Bunk vervolgens met Bureau Bunk.
In eerste instantie vooral als merk strategisch adviseur, maar die opdrachten waren dun gezaaid.
Wel kon hij vanuit zijn vorige rol het Ministerie van Algemene Zaken blijven adviseren en werkte hij voor Volksgezondheid/ Welzijn en Sport. Het was in die periode vooral zoeken naar nieuwe opdrachtgevers.
Inmiddels heeft Jan een breder klantenbestand met opdrachtgevers die meer continuïteit bieden doordat hij zijn aandacht heeft verlegd van advisering naar meer ontwerpen.
De breedte en het type werk zorgt bij elkaar dat hij voldoende werk heeft.

Met Bureau Bunk kijkt Jan vooral naar de waarde en het karakter van het bedrijf en waarom dat relevant is. Vanuit dat startpunt vertrekt hij met ontwerpen van logo’s en huisstijlen. Alle ondernemers hebben een eigen visie die de kern van hun bedrijfsidentiteit is. Dat wat hen onderscheidt van anderen. De ‘waarom’ vraag is voor Jan de belangrijkste vraag. Ondernemers worden ook vaak enthousiast als je daar naar vraagt.

Zijn eigen manier van onderscheiden is de strategische manier van kijken en onderzoeken voordat hij begint met ontwerpen. De strategische kant vindt hij ook het leukste. Jan zet design in als middel om de psychologie achter een bedrijf uit te werken.
Puur strategie levert alleen het concept, het uitdrukken van het verhaal levert de verrassing.

Ondernemen

Jan Bunk is geen ras ondernemer. Hij moet het echt hebben van zijn vakmanschap. PR en verkoop horen er nou eenmaal bij, maar dat vindt hij hard werken. Zijn eigenlijke vak, het ontwerpen, voelt voor hem niet als hard werken, dat is prettig om te mogen doen.
Jan is niet de ondernemer die continu nieuwe diensten verzint. Wat hij doet is mensen meenemen in de verrassing van zijn ontwerp en dat uitstralen tijdens de presentatie van het ontwerp.
Mensen enthousiasmeren met dat wat hij voor hen ontworpen heeft. Het samen voelen wat het beste past. Vaak voelt hij van te voren aan welk voorstel het bedrijf gaat kiezen.

De verbinding faciliteren van de opdrachtgever met zijn klant vindt hij geweldig. Het ontwikkelen van een goed en passend logo is een gezamenlijk proces. Nog leuker wordt het bij de wat grotere bedrijven, die meerdere facetten hebben en die één uitstraling nodig hebben. Het gezamenlijke verbindende symbool waar iedereen binnen het bedrijf onderdeel van is.

Netwerken

Jan Bunk is lid van de Businessclub V van het Rotterdams Philharmonisch Orkest. Hij deed al opdrachten voor hen en besloot zich aan te sluiten. Hoewel netwerken niet zijn voorkeur heeft, richt hij zich er wel op. Een aantal opdrachten zijn ook wel degelijk te herleiden tot zijn lidmaatschap van deze businessclub. Als een ander hoog opgeeft over jouw afgeleverde werk, heeft dat meer impact op mensen dan wanneer je het zelf doet.
Op deze manier heeft Jan al meerdere opdrachten binnen kunnen halen.

Werk wordt gegenereerd door geleverd werk en hierbij werkt mond -tot-mond reclame nog steeds het beste. Zichtbaarheid is ook belangrijk, steeds opnieuw je gezicht laten zien. Hij profileert zich met name als de man die logo’s ontwerpt, de rest van wat hij doet komt altijd wel in de loop van de tijd.
Een logo gaat met name om identiteit en vormt mooi de kern van waaruit al het andere ontworpen wordt.

Het vele pitchen voor een opdracht maakt het soms een lastig vakgebied.
Grote bedrijven eisen soms een groot bureau, Jan schuwt een alliantie dan ook niet om de opdracht toch te kunnen verkrijgen. Tijdelijk opschalen waar nodig vindt Jan geen probleem, maar hij zoekt niet standaard de samenwerking. Als ontwerper kun je een hele hoop zelf doen, een groot bureau hebben is eigenlijk niet zo relevant.

Toekomst

Jan Bunk heeft als zelfstandig ondernemer twee economische crises meegemaakt wat hem wat sceptisch maakt over de toekomst. Op corporate identity wordt in zo’n periode vaak als eerste bezuinigd, weet hij inmiddels uit ervaring. Daarom vindt hij het belangrijk om veel relaties te maken en zijn kansen te spreiden.

Tip voor ondernemers

Ga bij jezelf na waar je echt blij en gelukkig van wordt. Of beter, kijk terug waar je mazzel had. Geluk is iets waar je per slot van rekening per ongeluk tegen aan loopt. Iets waar je pas inzicht over krijgt als je terugkijkt nadat je er over gestruikeld was. Soms zie je het ook pas jaren later.
Jan wenst een ieder meer inzicht toe waar en hoe zijn of haar kans vergroot wordt om te struikelen.

Dit portret is mede mogelijk gemaakt door Buro Freecon en  Typisch Winnifred

Lees ook andere interessante portretten, zoals bijvoorbeeld van Victor ToxopeusEva Rookmaker en Robin Westerveld.

Check ook onze te gekke website www.loonstrokie.nl en doe mee aan de win acties op https://www.instagram.com/loonstrokie/