Carmine di Stefano, Carmine kookt

Carmine di Stefano, Carmine kookt

Carmine di Stefano, Carmine kookt

Carmine di StefanoCarmine di Stefano

Carmine di Stefano, Siciliaanse met een vleugje Schiedams en een passie voor koken en verbinden van mensen.
Haar hele carrière door had Carmine geen duidelijke strategie en toch klopt het volledig met dat wat ze nu aan het doen is.
Ze doorliep eerst meerdere lagen van de horeca.
Van huis uit heeft ze de Siciliaanse keuken meegekregen en daarbij ook de passie voor het bereiden van deze gerechten.
Ze kookte altijd al voor 15 á 20 man, aangezien dat de omvang van alleen haar eigen familie al is.

Na meerdere banen binnen horecagelegenheden werd ze getypeerd als een echte belevingsexpert. Daar heeft ze het dan ook zelf naar gemaakt. Carmine bekijkt het hele plaatje, is creatief en bemoeit zich met alle onderdelen.
Als zij ergens binnenkomt ziet ze wat er anders zou kunnen, niet alleen aan de gerechten, maar ook de presentatie en de marketing.
Toen haar werk werd gemonitord, bleek dat de actieve verkoop omhoog ging zodra zij haar tanden in een bedrijf zette.
Dat was een opsteker voor wat ze aan het doen was, maar het zorgde er ook voor dat Carmine zich meer en meer een commercieel product ging voelen.
Toen zij in een moeilijke periode van haar leven zat, besloot ze het even wat rustiger aan te doen.
Ze wilde meer vrijheid en er voor zorgen dat ze er voor haar dochter kon zijn op momenten dat dat nodig was.

Carmine kookt

Af en toe was Carmine di Stefano gastvrouw op events en dan verzorgde ze met liefde de hapjes.
Toen haar vriendin haar vroeg voor een housewarming, vond ze dat ook geen probleem. Ze rekende op 30 man, maar het bleken er 55.
Carmine besloot de hapjes te maken die ze kende vanuit haar tijd met opa en oma, dat wist ze immers heel goed klaar te maken.
Die avond zelf werd ze meerdere keren gevraagd voor evenementen en bijeenkomsten om de hapjes te gaan verzorgen.
Carmine Kookt was in juni 2018 op deze manier als vanzelf ontstaan.

Carmine bedacht een concept waarbij ze mensen aan een lange tafel uitnodigt met als doel te verbinden. Dit noemt ze ‘Tafelverhalen’.
De doelgroep voor dit concept zijn mensen die iets in beweging willen brengen.
Mensen, veelal vreemden, komen bij haar of op locatie eten terwijl Carmine haar Siciliaanse gerechten serveert. Ze vindt het belangrijk het verhaal van deze gerechten te vertellen, de geschiedenis van haar familie levend te houden. Maar ook de authentieke foodcultuur van Sicilië. Het koken is daarvoor een middel.
Daarnaast wil ze de verhalen van de mensen aan tafel horen. Mensen staan tegenwoordig amper nog met elkaar in contact. Carmine wil daar op haar avonden verandering in brengen en mensen weer echt contact laten maken.
Ze heeft kleine opdrachtjes die ze mensen aanreikt waardoor ze op een ander niveau in gesprek raken. Deze gesprekken gaan verder dan wie je bent en wat je doet. Daarmee hoopt ze hen te inspireren.
De avond is voor haar een succes als mensen aan het eind contactgegevens uitwisselen of samenwerkingen aan gaan.

Ondernemen

Carmine di Stefano is een maatschappelijk betrokken ondernemer met hart voor haar stad.
Schiedam is de laatste jaren sterk in ontwikkeling en daar wil ze graag een bijdrage aan leveren. Juist daarom nodigt ze mensen en ondernemers uit voor haar Tafelverhalen.
Schiedam ontmoet Sicilië en Schiedammers ontmoeten elkaar. Verbinden is daarbij het sleutelwoord.

Naast haar onderneming is ze als zelfstandige adviseur van een restaurant. Ze adviseert bij het verhogen van het niveau van de gerechten op gebied van creativiteit, opmaak en smaakverbetering .
Op die manier heeft ze tijd en financiële ruimte om Carmine Kookt te ontwikkelen en te verfijnen.
Ze is een perfectionist en wil dat het hele concept kloppend is. Net als met haar gerechten, waar ze soms een aantal jaar over doet om de perfecte Siciliaanse smaak te verkrijgen.

Een vriendin van Carmine heeft trainingen gehad van drie ster waardige restaurantchefs en is nu zelf internationale chef. Ze is genomineerd voor een ster en onderweg naar een Michelinester. Er wordt een documentaire over haar gedaan op Netflix, Chefs Table South Africa.
Carmine mag voor haar de zaak monitoren en in ruil daarvoor wordt zij getraind door haar vriendin. Dat is een manier van ondernemen die ze graag inzet, je hoeft niet altijd betaald te worden. Je kunt soms ook gewoon in ruil wat voor elkaar betekenen.

Mede om die reden koopt ze haar spullen altijd bij lokale ondernemers. Ze noemt hen ook op haar social media kanalen. Dit is goed voor haar eigen zichtbaarheid, maar helpt ook de lokale ondernemers. De middenstand steunen vindt ze enorm belangrijk.

Van het ondernemen vindt ze het meebewegen met alle ontwikkelingen ontzettend leuk.
Met haar Tafelverhalen heeft ze echt een missie. Wat niet altijd makkelijk is, want het komt nooit zomaar aanwaaien. Ondernemen is hard werken en veel schakelen. Carmine ziet overal kansen en ideeën, maar moet af en toe voor zichzelf op de rem trappen. Ze heeft geleerd het stapje voor stapje op te bouwen. Ze is heel bewust bezig met wat ze doet en waarom ze het doet.

Social Media

Carmine heeft haar concept zelf bedacht en uitgerold, ook voor haar social media.
Alles is op elkaar afgestemd en in haar huisstijl ontwikkelt.
Seo houdt ze goed in de gaten en past dit steeds opnieuw aan, zodat ze zichtbaar blijft binnen Google.
Met enige regelmaat plaatst ze foto’s van haar Tafelverhalen en van events.
Maar ook van haar kleurrijke gerechten. Het plaatje moet altijd kloppen, in het echt en online.
Ze is vooral actief op Instagram en Facebook.
LinkedIn gebruikt ze om  contact te leggen met mensen.

Toekomst

Carmine di Stefano zit vol met plannen. Op dit moment is ze bezig met het ontwikkelen van een kookboek.
Om hier alvast aandacht voor te genereren geeft ze een presentatie tijdens de kookboekenweek in het Boekenhuis in Schiedam.

Tafelverhalen wil ze in de toekomst het liefst onderbrengen in een stichting, omdat ze op die manier meer kan betekenen voor Schiedam.
De gedachte is bijvoorbeeld om de gehele Lange Haven in te richten met tafels en te koken voor ondernemers en bedrijven van buitenaf. Op die manier wil ze laten zien wat Schiedam te bieden heeft. Dat het ook voor bedrijven een hele aantrekkelijke stad aan het worden is.

Ook is ze bezig met het Theater aan de Schie, om daar avonden te organiseren in samenwerking met artiesten en chef koks.
Mensen zitten aan tafel te genieten van de gerechten en krijgen tevens handvatten aangereikt, hetzij over koken hetzij over ondernemen.

Kook workshops staan ook op haar agenda. Niet omdat ze dat gepland had, maar wel omdat haar dat heel vaak gevraagd wordt.
Ze voorziet graag in een behoefte en geeft zo de Siciliaanse traditie en verhalen weer door.
Tijdens het koken maken mensen ook weer op een andere manier contact, zodat ze ook hier een verbinding tot stand kan brengen.

Tips voor ondernemers

Niemand gelooft in je zoals je dat zelf doet. Geloof in je eigen kracht en doe dat wat goed voor je voelt.

Wil je een keer aanschuiven bij Carmine? Geef je dan op via haar website en ze stuurt je een uitnodiging zodra er weer een editie van Tafelverhalen is.

Dit portret is mede mogelijk gemaakt door Buro Freecon en  Typisch Winnifred

Lees ook andere interessante portretten, zoals bijvoorbeeld van Victor ToxopeusEva Rookmaker en Robin Westerveld.

Check ook onze te gekke website www.loonstrokie.nl en doe mee aan de win acties op https://www.instagram.com/loonstrokie/