Michel Jansen

Michel Jansen deed een opleiding HR en ging werken bij uitzendorganisatie Adecco in het centrum van Rotterdam.
Met zijn bureau voor het raam kwamen er altijd wel studiegenoten, vrienden of kennissen van hem langs waaien op zoek naar een baan.

In die periode realiseerde hij zich voor het eerst pas echt hoe belangrijk je presentatie en de eerste indruk kan zijn als je een baan zoekt. Zijn vrienden kon hij niet allemaal op functies zetten vanwege hun soms iets te nonchalante uitstraling. Hoewel ze allemaal HBO opleidingen deden, matchte het niet altijd met wat de werkgevers zochten.

Samen met collega’s bedacht Michel een training om deze jongeren te helpen bij hun eerste indruk.
Hij was zelf helemaal geen spreker, maar presenteerde met een kwinkslag dat wat hij zag dat er fout ging.
De trainingen gaven ze vrijwillig in de weekenden en lokale ondernemers leverden hun bijdrage aan zaalhuur of catering.
De jongeren betaalden een euro voor de training, omdat het vooral laagdrempelig moest zijn. Naast sollicitatietraining was er ruimte voor sport en muziek, zodat de jongeren ook hun talenten konden ontdekken.
Het werd een platform voor talentontwikkeling waar iedereen, ook Michel zelf, veel van leerde.

Andere organisaties ontdekten hem ook waardoor Michel en zijn collega’s het ineens heel druk kregen.
Samen met andere uitzendorganisaties zoals Randstad en Tempo Team organiseerden ze een voetbaltoernooi waar op een ontspannen manier aan netwerken kon worden gedaan. Zo leerden werkgevers en werknemers elkaar op een andere manier kennen en werd het beeld wat een ieder van de ander had, ineens veranderd.

Loopbaanlounge

Vervolgens kwam er een vraag van Hogeschool Rotterdam voor een training binnen hun opleidingen.
Michel Jansen moest googelen hoe een factuur in elkaar stak en hoe hij een bedrijf werd.
Hij deed het eigenlijk helemaal niet voor het geld, maar gewoon omdat hij het leuk vond deze doelgroep iets mee te geven.
Steeds meer maatschappelijke organisaties vroegen hem er echter bij en hij realiseerde zich dat hij van hobbyist toch echt een jobbyist aan het worden was. Nadat de vierde samenwerking tot stand kwam, besloten ze er volledig voor te gaan en was Loopbaanlounge een feit.
Ze gingen workshops en trainingen geven, onder andere voor Bibliotheek Rotterdam zodat het meer een kenniscentrum kon worden. Inmiddels is dit twaalf jaar geleden en heeft Michel vele partners waar hij trainingen mee geeft richting loopbaanontwikkeling.

In Delfshaven hebben ze carrièredagen opgestart, ook een wijk waar veel studenten zitten die te snel wegtrekken op zoek naar kennis. Nu kunnen ze deze kennis laagdrempelig vinden in de volle zalen van Michel Jansen. Ook de bibliotheek daar kreeg door zijn aanpak een boost.

Tegenwoordig zijn ze veel meer bezig met hoe ze kunnen professionaliseren en de corporates binnen kunnen halen. Michel kijkt goed waar en hoe ze elkaar zouden kunnen versterken. Vanuit zijn HR opleiding heeft hij overal wel connecties, zodat hij vaak de kans krijgt een pilot te draaien.
Loopbaanlounge werkt door het hele land en mag zelfs Gasunie Groningen tot zijn klanten rekenen.
Daar zullen uiteindelijk banen gaan verdwijnen door de verminderde gaswinning en Michel mag het personeel inspiratiesessies bieden, zodat ze zelf kunnen ontdekken wat ze zouden willen met de rest van hun carrière.

Bij Loopbaan Lounge vind je alles wat je nodig hebt om gelukkiger te worden op je werk, een carrière switch te maken en om een nieuwe baan of collega te vinden!
🔊 trainingen, workshops en webinars
🔊 inspirerende careertalks
🔊 praktische tools (zoals unieke loopbaankaarten)
🔊 handige werkboeken
🔊 persoonlijke en beroepstesten
🔊 sollicitatiehandboeken
🔊 hulp en ondersteuning
🔊 coaching on the job
🔊 persoonlijke begeleiding
🔊 e-trainingen.

Ondernemen

Voor zijn onderneming werkt Michel Jansen samen met vele freelancers, voor elk onderwerp heeft hij specialisten.
Vaak neemt hij mensen mee om eens te proeven aan wat hij doet, hij geeft hen spreektijd en kijkt wat ze er van vinden. Lukt het niet, mogen ze het de week er op nog eens proberen met de dingen die ze de afgelopen keer geleerd hebben. Zo creëert hij zijn netwerk van sprekers.
Hij vindt het belangrijk dat hij inhoudelijk sterke sessies geeft, maar vooral met de nodige dosis humor.
De deelnemers krijgen na afloop een spiekbrief/checklist van hem mee in de vorm van een visitekaartje met reminders waar ze op moeten letten. Zo gaan ze vaak net iets relaxter een gesprek in, is zijn ervaring.

Michel vindt het belangrijk iets mee te geven, kennis, maar vooral ook het relativeringsvermogen, zodat ze bij tegenslag kunnen bedenken hoe ze het de volgende keer anders kunnen aanpakken.
Michel benut graag kansen en vindt het vreemd dat op basisscholen de zes laatste weken van groep acht, na de cito, er niets meer gebeurt.
In de wijk Slinge is hij daarom begonnen met trainingen op basisscholen, om de transitie naar het voortgezet onderwijs gemakkelijker te maken voor de leerlingen.
Ze laten de leerlingen bewust worden wat voor soort mensen er zijn en dat een ieder anders kan reageren op situaties. Daarnaast geven ze weerbaarheidstrainingen en sportles.
Het gaat hem niet om de contracten of om het geld, maar hij is graag een new kid binnen old scool gedragingen.
Het grappige vindt  Michel dat hij eigenlijk altijd hetzelfde doet. Of hij op een basisschool is of op de Vrije Universiteit of binnen een bedrijf, de inhoud komt uiteindelijk op hetzelfde neer.
Wat wil je graag en waar ligt je talent.

Als ondernemer is het wel zoeken naar balans tussen werken en ontspanning.
Je bent wel CEO, maar ook gewoon huisvader, schoonmaker, echtgenoot enzovoorts.
Het ondernemerschap geeft hem daarin vrijheid, maar ook de creatieve vrijheid van het ondernemerschap vindt hij erg belangrijk.

Netwerken

Veel van de bedrijven en instellingen komen via mond tot mond reclame.
Op LinkedIn deelt Michel Jansen veel en geeft daar ook waarde weg, omdat hij daar nou eenmaal in gelooft. Hij leert zijn studenten ook meteen LinkedIn aan te maken, bouw je netwerk voordat je het nodig hebt anders loop je meteen al achter is zijn devies.
Online delen werkt ontzettend goed voor zijn onderneming.
Hij deelt tips en geeft werkboeken weg. Instagram en Facebook werken ook goed voor zijn zichtbaarheid.
Hij gaat ook graag naar netwerkbijeenkomsten, maar is niet altijd in de gelegenheid.
Liever nog laat hij zijn werk spreken, zijn klanten worden vaak als vanzelf zijn ambassadeurs.
Regelmatig neemt hij vakgenoten mee naar zijn trainingen voor een critical mind.
Zelfontwikkeling vindt hij heel belangrijk en het zorgt ervoor dat hij op die manier ook kan netwerken.

Toekomst

Michel Jansen wil tien grote corporates als klant, tien middelgrote, tien MKB-ers om vaste programma’s te draaien met om de drie jaar een evaluatie.
Ook zou hij graag onderwijsprogramma’s vast implementeren.
Werkend Nederland hoort gelukkig op zijn werkplek te zitten, dat is het doel.
Vind eerst je passie en vervolgens iemand die je ervoor betaalt.
Hij gelooft met Loopbaanlounge in werk als platform voor geluk. Focus niet op wat je mist, maar op dat wat je al hebt.

Tips voor ondernemers

Staar je niet blind op de 10% die niet goed gaat.
Voor zichzelf werkt Michel Jansen met de 33% regel die hij ook als tip mee wil geven.

33% van de mensen om je heen moeten op het level zitten waar jij naar toe werkt, als impuls voor jezelf en te leren hoe je daarmee omgaat.
33% van de mensen zitten op het level waar jij zit, om te merken dat dat heel normaal is.
En 33% zit op het level waar jij zat, daardoor geef je hen groei.  
Je hebt 1% over waar je heerlijk kan doen wat jij wilt.

 

Dit portret is mede mogelijk gemaakt door Buro Freecon en  Typisch Winnifred

Lees ook andere interessante portretten, zoals bijvoorbeeld van Victor ToxopeusEva Rookmaker en Robin Westerveld.

Check ook onze te gekke website www.loonstrokie.nl en doe mee aan de win acties op https://www.instagram.com/loonstrokie/

 

Van elke ondernemer kan je iets leren. Daarom portretteert Buro Freecon veel lokale ondernemers en schrijven wij hun verhaal voor jou. Misschien ken je ze wel en vertellen ze zaken die ook goed voor jouw bedrijf zijn. Doe er je voordeel mee! En wil je ook een gratis portret, stuur even een mailtje dan nemen we contact met je op.

Klik hier voor alle portretten.